Dossier

Taaltalent

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 12-12-2012 Gewijzigd op 12-10-2017
Alle kinderen beschikken over taaltalent maar onderling zijn er grote verschillen. Sommige leerlingen kunnen veel meer dan gevraagd. Andere leerlingen zouden verder kunnen komen als zij in hun leeromgeving meer worden uitgedaagd of begeleid. Wat kunnen leraren doen om het taaltalent van hun leerling optimaal te ontplooien?

Iedereen heeft taaltalent
Nicole is vier jaar en valt op door haar leergierigheid. Het lijkt wel of ze steeds maar nieuwe woorden wil leren: ‘wat is een oven? Is dat hetzelfde als een fornuis? En even later: wat kun je doen met een snelkookpan? Alle pannen koken toch even snel?’

Hoe taaltalent tot bloei komt
Taaltalent bij leerlingen kun je het best zo vroeg mogelijk onderkennen en ontwikkelen. Maar hoe doe je dat?

Taaltalenten in het brein
Breinonderzoek laat zien dat taaltalenten van kinderen goed in kaart te brengen zijn. Er zijn vier belangrijke gebieden in met name de linkerkant valettersn ons brein terug te vinden die taal en communicatie mogelijk maken:

Wat prikkelt talent voor woorden bij jonge kinderen?
Woordenschat is een belangrijke voorspeller van schoolsucces. Wat komt er eigenlijk kijken bij het leren van woorden?

Woordenschat vergroten: veel herhalen
Kleutertalent benutten. In groep 1 en 2 zijn voorlezen, woordspelletjes, woordmuren en verteltafels dagelijkse kost. Alles om maar de woordenschat te vergoten. Maar leerlingen met een achterstand halen die toch niet altijd in. Hoe haal je nog meer uit de kast?

Faits divers taaltalent
Lees hier weetjes en korte berichtjes over taalontwikkeling. 

Van leren lezen naar lezen om te leren
Begrijpend lezen is essentieel voor bijna alle vakken. Twee projecten laten zien hoe je motiverende instructie kunt geven en wat leerzame verwerkingsopdrachten zijn.

Op jacht naar woordenschattalent
Alle goede dingen komen in drieën, dat geldt ook voor effectieve werkwijzen die een impuls geven aan woordenschatontwikkeling. Drie tips.

Taaltalent is rekentalent
Het zit in onze natuur om ons bij taal-en rekenzwakke kinderen op één van beide vakken te richten. Kijk naar taal en rekenen in samenhang, dan kun je leerachterstanden al vroeg ombuigen naar leermogelijkheden, zegt promovendus Tijs Kleemans.

Pabo aan zet
Onderkennen en stimuleren van taaltalent vraagt om goed toegeruste leraren. Worden zij voldoende opgeleid voor deze uitdagende taak? Twee pabo’s aan het woord.

 

Download de special

Deze special is gemaakt in opdracht en met een financiële bijdrage van Expertisecentrum Nederlands en het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit Nijmegen (BSI). 

Verder lezen

1 Iedereen heeft taaltalent
2 Hoe taaltalent tot bloei komt
3 Taaltalenten in het brein
4 Wat prikkelt talent voor woorden bij jonge kinderen?
5 Woordenschat vergroten: veel herhalen
6 Faits divers: Taaltalent
7 Van leren lezen naar lezen om te leren
8 Op jacht naar woordenschattalent: 3 handvatten op een rij
9 Taaltalent is rekentalent
10 Pabo aan zet

Click here to revoke the Cookie consent