De persoonlijke aanpak is het meest succesvol als je iets van iemand gedaan wilt krijgen, weet Miek van Dam. Ondertussen laat ze zich telkens weer gauwer dan haar lief is voor de klusjes strikken (uit: november, 2003)
Miek van Dam is thuis vooral meisjes gewend. Een kinderfeest vol jochies wordt dus al gauw een les_101 in jongetjesgedrag. Stoeien, heerlijk! Knutselen? Saai!! Hyperactieve kleuters managen is zo eenvoudig nog niet. Maar wat kan het heerlijk zijn om hen de drukte- en lampionmakende beest te zien uithangen, schrijft een nagenietende Miek van Dam (uit: december, 2005)
'Brengt u dit jaar samen met uw dochter kerststukjes rond in het bejaardenhuis of traint uw zoon de F-jes op de voetbalclub? Meld het ons, dan kunnen wij het meteen wegboeken als maatschappelijke stage.'
Haar 'bek valt open'. Miek van Dam verbaast zich in deze column mateloos over de noodzaak van een maatschappelijke stage. 'Gebruik die lestijd liever voor waarvoor ze bedoeld is: laat Eva iets leren!' (uit: oktober, 2009)
Speelgoedmiddag op school? Dan doet zoon David altijd erg zielig. Huilen, hoofdpijn simuleren, niet naar school willen... David heeft namelijk, in tegenstelling tot al zijn gelukkige klasgenootjes, nog geen Nintendo DS. Maar je kunt eigenlijk niet met goed fatsoen naar deze school zonder zo'n stom computerspel. (uit: juni, 2010)
'Ik had de meeste kinderen die mijn werkstuk wel willen lezen, mam.' David is trots: zijn werkstuk over Papoea Nieuw Guinea blijkt een onverwacht succes. Miek, op haar beurt, is plots aangenaam verrast over het nut van presentaties in de klas. Juf kon haar tienjarige zoon nauwelijks aan het werk krijgen, maar de interesse van zijn medeleerlingen veroorzaakte een ommezwaai in zijn motivatie. 'Juist de zichtbaarheid motiveerde hem om beter werk af te leveren. Ik ben helemaal om!' (uit: april, 2011)
1 Presentations of learning (april, 2011)
2 Nintendo DS (juni, 2010)
3 Liefdadigheid (oktober, 2009)
4 Adhd (december, 2004)
5 Luizenmoeders (november, 2003)
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven