Prijs en nominatie: het onderwijsonderzoek van Didactief Duik in dit dossier in onze meest gewaardeerde publicaties uit verleden jaren. Bijvoorbeeld onze rapportage over CITO, waarmee we in 2014 de Nationale Prijs voor Onderwijsjournalistiek wonnen. Lees ons themanummer over Marokkaans-Nederlandse scholieren terug, waarmee we in 2010 voor diezelfde prijs genomineerd werden. Ook de winnende/genomineerde blogs en columns uit dit dossier zijn echt de moeite van het lezen waard. Michel Pijpers, Paul Kirschner, Monique Marreveld en Martin Ringenaldus schreven de afgelopen jaren een paar vlijmscherpe teksten. Dit dossier bestaat uit een deel "onderwijsjournalistiek" (artikelen en uitgebreidere rapportages) en aansluitend de genomineerde/winnende "columns en blogs". Veel leesplezier! |
O N D E R W I J S J O U R N A L I S T I E K |
Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek, 2020 (genomineerd)
"Na ruim tien jaar sturen, traineren en leraren negeren zijn we met het rekenonderwijs nauwelijks verder dan waar we ruim tien jaar geleden begonnen."
Bea Ros trekt eind 2019 haar conclusies over het vermaledijde Kamerdossier 31332, in de volksmond ook wel bekend als de Rekentoets-VO. Met scherpe pen reconstrueert ze tien jaar aan ontwikkelingen in een van de meest slepende onderwijskwesties: het rekenonderwijs. Ze werd ermee genomineerd voor de Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek.
Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek, 2014 (winnaar)
Didactief wilde in 2014 meer weten over de vele gezichten van Cito en lichtte met een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur het dossier over de eindtoets PO. Lees in dit dossier alle artikelen terug die we naar aanleiding van ons onderzoek publiceerden. Over een commercieel bedrijf met tentakels tot en met Turkije en de Bahama's: "onderwijsjournalistiek met tanden", juichte de jury.
Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek, 2010 (genomineerd)
"Marokkanen spelen een uitwedstrijd in ons onderwijs," stelde de Rotterdamse socioloog Ilias Elhadioui destijds, in 2010. "Ze staan automatisch op achterstand".
Wat doen we met Mo en zijn vrienden? verscheen in december van dat jaar en verbond wetenschappelijk onderzoek naar het gedrag van Marokkaanse Nederlanders op heldere wijze met de dagelijkse schoolpraktijk. Verschillende onderzoekers en leerkrachten gaven in deze special hun kijk op de voor mocro's vaak moeilijke onderwijssituatie. Van Bea Ros en Monique Marreveld.
Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek, 2009 (genomineerd)
"Evidence-based onderwijs of niet?" Oftewel, moet er eerst wetenschappelijk bewijs zijn dat een aanpak of methode in het onderwijs werkt? In dit onderzoeksartikel uit 2009 bespreekt Bea Ros de kwestie met voor- en tegenstanders. Een uitgebreide discussie langs de pro's en cons van evidence-based onderwijs, waarbij Ros en de bevraagde onderzoekers het uiteindelijk in ieder geval over één ding roerend eens zijn: onderwijsgelden kunnen veel beter besteed worden.
C O L U M N S // B L O G S |
Monique Marreveld
Beste Onderwijsblog, 2019 (genomineerd)
Eind 2017 breekt online een discussie uit over het nut van onderwijsonderzoek. Reden voor Monique Marreveld haar pen op te nemen en een lans te breken voor de noodzakelijkheid van dit onderzoeksveld. "We weten al zoveel, er is al zoveel onderzocht. Ja, onderzoekers hebben te weinig moeite gedaan om leraren te bereiken en leraren hebben misschien te weinig belangstelling getoond. Maar juist op dit punt verandert er nu zoveel ten goede. Laten we dat proces niet in gevaar brengen met ongeïnformeerde visies."
Martin Ringenaldus
Beste Onderwijsblog, 2019 (winnaar)
Martin Ringenaldus, docent Duits op de Regionale Scholengemeenschap Goeree-Overflakkee, won in 2019 de prijs voor Beste Onderwijsblog. Dat deed hij met een gepassioneerde column over het eindexamen Duits, waarvoor hij zich uitgebreid onderdompelde in onderzoeksresultaten over het onderwerp. "In welke richtingen we goed onderwijs kunnen zoeken en in welke richtingen vooral niet, laten tienduizenden onderzoeken uit de laatste decennia ons zien. We hoeven ons er alleen maar in te verdiepen. Laten we samen in die wetenschap duiken en ontdekken hoe dat beste onderwijs eruit kan zien."
Paul Kirschner
Beste Onderwijsblog, 2019 (genomineerd)
Fons van Wieringenprijs, 2019 (winnaar)
Waarom krijgt Directe Instructie maar geen respect, vraagt Paul Kirschner zich voor het schrijven van zijn winnende column af. Het model lijkt wel de Rodney Dangerfield onder de lesmethodes. Het is 2019 en Kirschner neemt je in een kraakhelder en vermakelijk blog mee langs de (verschillende) vormen van het leermodel, waarin hij (terecht) zijn vraag stelt: hoezo haat iedereen die Directe Instructie zo? U ziet toch dat het werkt?
Michel Pijpers
Beste Onderwijsblog, 2018 (genomineerd)
"Examens Nederlands: al minstens drie jaar slecht, maar niemand grijpt in. Zou het niet handig zijn om te weten hoe goed een examenvraag gemaakt is?" Aldus de onschuldige intro van een vlammende tekst van Michel Pijpers, die begint aan een onderzoek waar hij zich uiteindelijk behoorlijk "kapot van schrikt": wat blijkt er veel mis met het examen Nederlands!
Michel Pijpers
Beste Onderwijsblog, 2017
Klassengrootte zou niet uitmaken voor het onderwijs? Nou, daar heeft Michel Pijpers wel een andere mening over. Een scherp geschreven blog uit 2017, die wordt genomineerd voor de prijs van Beste Onderwijsblog. Pijpers: "de klassen moeten echt kleiner. Een keihard maximum van 28, een gemiddelde per school van maximaal 24: ik zou daar al blij van worden. Onze kinderen en onze leraren zijn het waard."
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven