Vanuit Nederland reisden 131 onderzoekers naar de AERA. Ze komen er om hun onderzoek te presenteren, maar ook om te discussiëren en te netwerken. Zo kan het zomaar gebeuren dat op een zaterdagavond in een drukbezochte zaal ergens op Manhattan niet alleen Engels maar vooral ook veel Nederlands wordt gesproken. De “Holland Happening” is een populaire bijeenkomst voor Nederlandse onderzoekers en hun internationale contacten – zoiets als het ‘Holland House’ op de Olympische Spelen, maar dan voor onderzoekers.
“In Nederland is het veel moeilijker om zoveel onderzoekers tegelijk bij elkaar te krijgen dan op de AERA”, hoor ik van verschillende kanten. Niemand hoeft snel naar huis of heeft andere verplichtingen. Zo komt het dat misschien wel de grootste Nederlandse netwerkbijeenkomst voor onderwijsonderzoekers dit jaar in New York plaatsvond. Wie erbij is hier in New York is, kent meteen “tout” Nederlands onderwijsonderzoek. Hier worden de plannen gesmeed voor nieuw onderzoek, voorstellen bedacht en contacten aangehaald. Misschien niet de belangrijkste reden om te gaan, maar in elk geval wel een leuke bijvangst.
1 ‘Effectiviteit zit in kleine details’
2 In gesprek met ...Karen Seashore Louis
3 Onderwijs doordrenken met onderzoekskennis
4 Met de iPad emotie bespreekbaar maken
5 Thuiscultuur ook belangrijk voor motivatie in de klas
6 ‘Hip-hop, dat is vet-science’
7 De taalwereld volgens Brian Street
8 Het maak-idee van Theo
9 'Haal scholieren uit hun eigen kringetje'
10 Burgerschap voor kleuters
11 Jongeren prikkelen tot activisme
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven