Nieuws

‘Tout’ Onderwijskundig Nederland in New York

Tekst Carola Schoor
Gepubliceerd op 15-06-2018 Gewijzigd op 15-06-2018
Beeld Cynthia van Elk
Dit jaar waren er meer dan 17.000 deelnemers op de AERA2018-conferentie in New York, waarvan 2700 uit het buitenland. Het maakt de jaarlijkse conferentie van de American Educational Research Association tot de grootse ter wereld.

Vanuit Nederland reisden 131 onderzoekers naar de AERA. Ze komen er om hun onderzoek te presenteren, maar ook om te discussiëren en te netwerken. Zo kan het zomaar gebeuren dat op een zaterdagavond in een drukbezochte zaal ergens op Manhattan niet alleen Engels maar vooral ook veel Nederlands wordt gesproken. De “Holland Happening” is een populaire bijeenkomst voor Nederlandse onderzoekers en hun internationale contacten – zoiets als het ‘Holland House’ op de Olympische Spelen, maar dan voor onderzoekers.

“In Nederland is het veel moeilijker om zoveel onderzoekers tegelijk bij elkaar te krijgen dan op de AERA”, hoor ik van verschillende kanten. Niemand hoeft snel naar huis of heeft andere verplichtingen. Zo komt het dat misschien wel de grootste Nederlandse netwerkbijeenkomst voor onderwijsonderzoekers dit jaar in New York plaatsvond. Wie erbij is hier in New York is, kent meteen “tout” Nederlands onderwijsonderzoek. Hier worden de plannen gesmeed voor nieuw onderzoek, voorstellen bedacht en contacten aangehaald. Misschien niet de belangrijkste reden om te gaan, maar in elk geval wel een leuke bijvangst.

 

Verder lezen

1 ‘Effectiviteit zit in kleine details’
2 In gesprek met ...Karen Seashore Louis
3 Onderwijs doordrenken met onderzoekskennis
4 Met de iPad emotie bespreekbaar maken
5 Thuiscultuur ook belangrijk voor motivatie in de klas
6 ‘Hip-hop, dat is vet-science’
7 De taalwereld volgens Brian Street
8 Het maak-idee van Theo
9 'Haal scholieren uit hun eigen kringetje'
10 Burgerschap voor kleuters
11 Jongeren prikkelen tot activisme

Click here to revoke the Cookie consent