Nieuws

'Haal scholieren uit hun eigen kringetje'

Tekst Jeanette Hannaford
Gepubliceerd op 13-06-2018 Gewijzigd op 13-06-2018
Beeld Cynthia van Elk
Apathie onder scholieren bestrijden is volgens Sylvia Hurtado een belangrijk onderdeel van burgerschapskunde. ‘Breng leerlingen bijvoorbeeld in contact met mensen waar ze normaal niet dagelijks mee omgaan.’

Burgerschap-lessen tijdens AERA 2018

Tijdens AERA2018 kreeg sociaal wetenschapper Sylvia Hurtado de Social Justice in Education Award als bewijs van waardering voor haar pogingen sociale gelijkheid te vergroten via onderwijsonderzoek. In haar onderzoek zorgt zij ervoor dat naast big data altijd ook de verhalen van de mensen voor zichzelf kunnen spreken, omdat in de grote getallen juist de stem van minderheden vaak verloren gaat.

Het belang om op te komen voor minderheden is haar al jong bijgebracht. Als enige Mexicaanse leerling op haar middelbare school in Texas kreeg ze - een dag voor haar examenuitreiking - het verzoek van de schoolleiding om aan de enige zwarte leerling op school door te geven dat hij was geslaagd. Ze besefte dat de schoolleiding door de late melding wilde voorkomen dat hij op de uitreiking aanwezig zou zijn, en dat zij hiervoor werd misbruikt. Het ontstak haar tiener-woede, en toonde haar voor het eerste de ongelijke machtsstructuur op scholen.

Inmiddels is Hurtado hoogleraar bij de Graduate School of Education van University of California, Los Angeles en zet zij zich nog steeds in voor het bevorderen van sociale gelijkheid. Hiervoor is het volgens haar vooral belangrijk dat leerlingen gestimuleerd worden uit hun eigen wereld te komen en om te gaan met mensen uit een andere sociale klasse of met een andere culturele achtergrond.

Alleen een maatschappelijke stage is echter niet genoeg, benadrukt Hurtado. Dit vraagt wel om begeleiding door de school,  zodat er ook reflectie is en begrip. ‘Het laatste dat we willen, is dat studenten apathisch worden en denken: “Toch niks aan te doen.” Of dat ze alleen medelijden hebben en zeggen “Wat zielig”. Nee, we willen dat ze zich gaan inleven in een ander. Dat ze zich afvragen: “Hoe zou het zijn als ik me geen nieuwe schoenen kon veroorloven?” Zo wordt het echt persoonlijk. Leerlingen laten reflecteren op hun ervaringen is daarbij belangrijk om oorzaken van bijvoorbeeld armoede of discriminatie beter te begrijpen. Zo leren ze een breder perspectief te ontwikkelen. / Jeanette Hannaford

 

Dit artikel is verschenen in Didactief, juni 2018, in een special over de AERA die is gefinancierd met steun van het NRO.

Verder lezen

1 ‘Effectiviteit zit in kleine details’

Click here to revoke the Cookie consent