Activisme is leerzaam. De State of California onderzocht met een enquête wat jongeren leren van hun betrokkenheid in activistische bewegingen. Verreweg de meesten jongeren antwoordden “heel veel”: ze leerden op te komen voor hun overtuigingen, beter communiceren en ze bouwden een betere vertrouwensrelatie met hun mentor. Zelfs de schoolcijfers verbeterden er volgens een op de vier leerlingen door en een op de drie let beter op zijn of haar gezondheid.
Op de AERA 2018 kwamen allerlei voorbeelden voorbij van hoe onderwijs en activisme kunnen samengaan. PHD-student Uriel Serrano uit Sante Barbara werkt met jongeren om te protesteren tegen het uitzettingsbeleid van jongeren zonder verblijfsvergunning. Zijn onderzoek laat zien dat jongeren allerlei vaardigheden leren door hun activisme, maar dat ook hun directe leefomgeving erop vooruit gaat.
PhD-student Day Greenberg uit Michigan werkt samen met jongeren aan een student-led maker-space. Jongeren worden uitgedaagd (technische) oplossingen te bedenken voor de problemen waar ze in hun dagelijkse omgeving mee te maken hebben. Zo maakte een meisje een “anti-verkrachtingsjas” waarmee ze veilig over straat kan. Een andere leerling ontwierp verwarming voor in de bushalte, omdat ze altijd zo lang in de kou op de bus moest wachten. De grote winst is, vertelt Greenberg, dat de leerlingen niet alleen met techniek en science bezig zijn, maar ook leren dat ze zelf invloed hebben op hun leefomgeving. En als ze hun producten dan ook nog mogen presenteren op een congres met wetenschappers in New York, dan geeft dat helemaal een boost aan hun zelfvertrouwen.
Dit artikel is verschenen in Didactief, juni 2018, in een special over de AERA die is gefinancierd met steun van het NRO.
1 'Haal scholieren uit hun eigen kringetje'
2 ‘Effectiviteit zit in kleine details’
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven