Onderzoek

Met de iPad emotie bespreekbaar maken

Tekst Jeanette Hannaford
Gepubliceerd op 15-06-2018 Gewijzigd op 15-06-2018
iPads en andere media zijn bruikbaar om gevoel in de klas aan de orde te stellen. Belangrijk, want steeds meer onderzoek wijst op het belang van aandacht schenken aan emoties van leerlingen.

De opdracht was: maak met behulp van de iPad een spannende trailer voor een populair jeugdboek. De groep kinderen tussen de 9 en 12 jaar die deze opdracht kreeg, begon als eerste stap met een gesprek over de emoties die het boek bij ze had opgeroepen. Vervolgens bestudeerden de kinderen de media en bespraken ze hoe ze filmtrailers konden maken met visuele effecten – inclusief de bewegingen van de acteur – en geluidseffecten, zoals muziek, om de kijker emotioneel te betrekken. Ten slotte werkten de leerlingen in kleine groepen aan een planning en script, en maakten animaties en filmpjes met de hulp van de iPad, dat resulteerde in een multimediale 'boektrailer'.

Door onder begeleiding van hun leraar met hun peers over hun eigen gevoelens te praten, maar wel op een neutraal, maar boeiend thema – een spannend boek – ontdekken ze hoe ze kunnen omgaan met meer uitdagende sociale situaties, zoals cyberpesten. Door te kijken hoe film en internetmedia onze emoties beïnvloeden, leren kinderen hoe de wereld werkt. De combinatie praten over gevoelens met het maken en bekritiseren van teksten over emoties, helpt leerlingen om beter over hun emoties te laten communiceren.

Aandacht voor 'gevoel' is een opkomend onderzoeksterrein dat vaak werd besproken tijdens AERA2018. Onderzoekers vanuit de geestes- en sociale wetenschappen zijn op zoek naar manieren om verschillende perspectieven op gevoel te begrijpen. Aandacht voor gevoel blijkt vooral zinvol voor achterstandsleerlingen en jongeren die het sociaal moeilijk hebben, om wat voor reden dan ook.

Door leerlingen gedegen mogelijkheden te bieden om hun emoties uit te drukken, worden zij geholpen om beter te communiceren. Door hun vaardigheid om zich emotioneel uit te drukken te versterken, ontstaat empathie die op de lange termijn positieve effecten kan hebben op individuele levens en de samenleving als geheel. Dit is onderwijs dat telt.

Mills, K.A., en Unsworth, L. (2017). iPad Animations: Powerful Multimodal Practices for Adolescent Literacy and Emotional Language. In: Journal of Adolescent & Adult Literacy.

 

Dit artikel is verschenen in Didactief, juni 2018, in een special over de AERA die is gefinancierd met steun van het NRO.

_

Verder lezen

1 ‘Effectiviteit zit in kleine details’
2 In gesprek met ...Karen Seashore Louis
3 Burgerschap voor kleuters
4 Jongeren prikkelen tot activisme
5 Onderwijs doordrenken met onderzoekskennis
6 Het maak-idee van Theo
7 De taalwereld volgens Brian Street
8 'Haal scholieren uit hun eigen kringetje'
9 ‘Hip-hop, dat is vet-science’

Click here to revoke the Cookie consent