Onderzoek

Burgerschap voor kleuters

Tekst Jeanette Hannaford
Gepubliceerd op 13-06-2018 Gewijzigd op 13-06-2018
Beeld Monique Marreveld
Burgerschapskunde - vanaf welke leeftijd heeft dat zin? Wetenschappers op AERA2018 lieten zien dat zelfs kleuters al ontvankelijk zijn voor anti-racisme lessen.

Soms wordt de suggestie gewekt dat jonge kinderen niet “rijp” zouden zijn voor controversiële onderwerpen zoals racisme. Onderwijsonderzoek toont echter al decennialang aan dat kinderen concepten zoals ‘ras’ al op zeer jonge leeftijd begrijpen.  

In een AERA-presentatie spraken twee leraar-onderzoekers, Carrie Larson en Kelly JoAnn Diets Cutler uit Oregon, over hun onderzoek naar kleuters en een lessenserie over antiracisme.

Tijdens de lessen leerden de kinderen hoe het komt dat mensen een verschillende huidskleur hebben: dat de hoeveelheid melanine in hun huid bepaald wordt door hun voorouders en het zonlicht. De vijfjarigen waren gefascineerd door het idee dat hoe actiever je melanine is, hoe groter de kans is dat je een donkere huidskleur hebt.

Met behulp van kinderboeken als Skin Again, van de Afro-Amerikaanse feministe en activiste bell hooks (zonder hoofdletters), lukt het de kinderen te laten praten over hun eigen raciale identiteit. De kinderen worden aangezet na te denken met de hulp van citaten zoals deze: ‘Het vel waarin ik zit, staat me goed. Het laat je een beetje weten wie ik ben. En toch is het alleen maar een laagje. Het zegt niet alles over mij. Als je me wil leren kennen, moet je naar binnen.’

Tijdens het project bleek niet alleen dat de kinderen “rijp” waren voor dit controversiële onderwerp, maar ook dat ze het van harte omarmden.

Dit artikel is verschenen in Didactief, juni 2018, in een special over de AERA die is gefinancierd met steun van het NRO.

 

 

Verder lezen

1 ‘Effectiviteit zit in kleine details’
2 Jongeren prikkelen tot activisme
3 'Haal scholieren uit hun eigen kringetje'

Click here to revoke the Cookie consent