Scrol omlaag voor de inhoudsopgave van de special.
De pdf download je hier.
Het welbevinden van leerlingen is de afgelopen jaren achteruitgegaan, onder meer door de toenemende prestatiedruk, de toenemende kansenongelijkheid en de coronacrisis.
De school kan tegengas geven en veel betekenen voor het versterken van het welbevinden van haar leerlingen en schoolteam. In deze special vind je bevindingen uit onderzoek, duiding door experts en voorbeelden uit de schoolpraktijk.
Inhoudsopgave:
De coronaperiode heeft er stevig ingehakt bij onze jeugd. Ze missen zomaar even twee jaar van hun sociale ontwikkeling. Twee jaar geen sportclubjes, bijbaantjes, interacties op school en natuurlijk evenmin een spannende flirt en de grapjes, waarvan je je soms afvraagt of het wel grapjes zijn. Het is hen volledig ontgaan. Wat ik toen voor mij zag in de klas, speelde zich in het hele land af. Leerlingen waren futloos, vermoeid van het niks doen en leken niet goed meer in staat met anderen om te gaan. En waarom zou ik dit gedrag van mijn leerlingen dan vreemd vinden?
De jeugd staat bol van de stress en wordt in snel tempo somberder en angstiger; zo klinkt het op congressen, in praatprogramma’s en aan de borreltafel. Maar wat zegt wetenschappelijk onderzoek erover?
Op basisschool De Regenboog in Zoetermeer staat het welbevinden van de kinderen (en hun ouders) voorop. Fijn, want zij kunnen wel wat ruggensteun gebruiken.
Op KSG De Breul, een school voor mavo, havo en vwo in Zeist, was welbevinden al voor corona een belangrijk thema. Een docent, twee leerlingen en de zorgcoördinator vertellen hoe dat vorm krijgt.
Scholen zijn verantwoordelijk voor het creëren van een veilig schoolklimaat. Maar wat gebeurt er buiten het klaslokaal? Op school zien leraren vanuit gedrag, verzuim en prestatie een stuk van het geheel. Als jongerenwerker ziet Tarik Hamdiui een ander deel. ‘We moeten samenwerken om het beeld compleet te maken’, zegt hij.
Met welbevinden aan de slag? Met een schoolbrede aanpak die aansluit bij de pedagogisch-didactische aanpak van de school heb je het meeste kans op effect.
Het emotionele welzijn van kinderen en jongeren verdient aandacht. Maar wie is aan zet? Wat kan de school betekenen? Is het tijd voor een vak Welbevinden of kunnen we het beter anders aanpakken? Vier deskundigen, vier meningen.
Welbevinden op school gaat niet alleen over de leerling. Basisschool De Elstar investeerde in een veerkrachtig team dat de principes van de positieve psychologie voorleeft en doorgeeft.
Met de jeugdboekenserie Hoe overleef ik… duikt Francine Oomen al vanaf 1998 in de wereld van kinderen en jongeren. In haar nieuwe boek Hoe overleef ik alles wat ik niemand vertel steekt de auteur twintigers een hart onder de riem. Wat kun jij als (beginnende of doorgewinterde) leraar doen om leerlingen te ondersteunen bij het opgroeien én ook zelf staande te blijven? Twaalf survivaltips van overlevingsexpert Oomen.
Deze special is gemaakt in opdracht van de NPO Kenniscommunity en gepubliceerd op 8 november 2023.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven