‘Jongeren hebben verschillende leefwerelden, die voor hen door elkaar heen lopen’, zegt Tarik Hamdiui, jongerenwerker bij AM-Supportteam in Arnhem. ‘School, thuis, de buurt en online. Wat op straat gebeurt, is voelbaar in de school, wat online gebeurt, is thuis te merken, enzovoort.’ Op school zien leraren vanuit gedrag, verzuim en prestatie een stuk van het geheel. Als jongerenwerker ziet Hamdiui een ander deel. ‘We moeten samenwerken om het beeld compleet te maken’, zegt hij.
‘Samen maken we
het beeld compleet’
In het samen handelen kunnen school en jongerenwerk elkaar zo aanvullen. Hamdiui geeft een voorbeeld: ‘Een mentor van havo-3 maakte zich zorgen om een leerling die passief en somber was in de klas, en achteruitging in prestaties. Hij ervaarde haar als gesloten. Als jongerenwerker kende ik dit meisje al sinds de brugklas. Mij vertelde ze wel wat ze niet met de mentor deelde, namelijk dat haar ouders – tweeverdieners – weinig tijd voor haar hadden en ze gebukt ging onder ruzies met haar moeder. Ze zei ook dat ze geen klik had met haar mentor.’
Hamdiui kon helpen. ‘Ik motiveerde haar toch een stukje van haar verhaal met hem te delen, zodat hij daar rekening mee kon houden. Met z’n drieën hebben we dat gesprek gevoerd. Het meisje kon zeggen dat ze liever niet had dat de mentor haar zo vaak vroeg hoe het ging, de mentor beloofde haar wat meer ruimte te geven. Hierdoor verbeterde de relatie. Los van school heb ik met het meisje en haar moeder een aantal coachingsgesprekken gevoerd om ook de thuissituatie aan te pakken. Na een half jaar zat de leerling duidelijk lekkerder in haar vel, thuis én op school.’
Lees meer over het belang van samenwerking tussen jongerenwerk en school.
Dit artikel verscheen in de special Werken aan welbevinden van Didactief, november 2023.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven