Artikelen

Van theater tot rotondeklas

Tekst Peter Zunneberg
Gepubliceerd op 08-11-2023 Gewijzigd op 03-11-2023
Beeld De Beeldredaktie | Herbert Wiggerman
Op KSG De Breul, een school voor mavo, havo en vwo in Zeist, was welbevinden al voor corona een belangrijk thema. Een docent, twee leerlingen en de zorgcoördinator vertellen hoe dat vorm krijgt.

‘Toen ik in de brugklas zat, ging door corona het brugklaskamp niet door, het Halloweenfeest en ook het brugklasgala niet. Je zat hele dagen alleen thuis. Door alles wat een school doet zodat je andere leerlingen leert kennen, werd een streep gezet.’ Inmiddels zit Fiene in 4 havo en heeft ze op eigen initiatief veel ingehaald. ‘In mijn tweede jaar, toen de regels losser werden en we weer naar school mochten, ben ik lid geworden van de leerlingenraad. Daardoor heb ik alsnog veel leerlingen leren kennen en ook docenten. Dat heeft me enorm geholpen. En begin september ben ik als BKKL’er mee geweest op kamp.’

‘We starten binnenkort
een kickbokstraining
voor meisjes’

Wat is dat, een BKKL’er? ‘Een BrugklasKlasseLeerling’, vertelt docent lichamelijke opvoeding Petra Vierhout. ‘Wij vinden het als school belangrijk dat je niet alleen leerlingen uit je eigen klas kent, maar ook ouderejaars. Daarom heeft elke brugklas een BKKL’er als aanspreekpunt. Dat draagt bij aan de goede sfeer in de school.’

Docent Petra Vierhout in gesprek met Laura.


Enquêtes

De Breul werkt op een integrale manier aan het verbeteren van het welbevinden met de Gezonde School-aanpak. Daarmee zijn er onder meer in het lesrooster van De Breul veel activiteiten terug te vinden die gericht zijn op het welbevinden. Vierhout: ‘In de brugklas hebben we bij lichamelijke opvoeding bijvoorbeeld de Rots en Watertraining, waarmee we de weerbaarheid van leerlingen willen vergroten.’ ‘Wat ook geregeld terugkomt, zijn lessen over het gebruik van genotmiddelen’, vult zorgcoördinator Margret Beekman aan. ‘Daarnaast willen we ieder leerjaar iets doen dat het welbevinden van onze leerlingen verder bevordert. Zo staat nu in alle derde klassen een interactieve theatervoorstelling op het rooster, waarin thema’s aan de orde komen waar leerlingen op die leeftijd mee kunnen worstelen.’

Voor een vinger aan de pols, houdt De Breul om de zoveel jaar een enquête onder de leerlingen, waarin bijvoorbeeld de sfeer op school onder de loep wordt genomen. De school scoort hierop onveranderd hoog. Vierhout: ‘Maar nu is uit de laatste enquête gebleken dat het welbevinden vooral onder meisjes sinds corona lager is dan voorheen. Daar willen we dus wat mee. Eén van de dingen die we gaan doen, is een kickbokstraining voor meisjes.’ Sowieso is sport en bewegen een speerpunt voor de school. Sinds dit schooljaar komt eens in de week de buurtsportcoach van de gemeente Zeist naar De Breul om leerlingen te stimuleren in de pauzes actief te bewegen. ‘Je hoeft niet naar je mobieltje te staren’, zegt Vierhout lachend. ‘Je kunt ook gaan voetballen of basketballen.’


Rustige omgeving

Voor de begeleiding van de leerlingen heeft De Breul een structuur opgezet waarbij iedere leraar ook coach is. ‘Daarbij hebben we heel bewust gekozen voor kleinschaligheid: een leraar is coach van maximaal vijftien leerlingen’, vertelt Beekman. ‘We trainen de coaches op onze huisacademie, de “De Breul Academie”, met drie vaste cursusmiddagen door het jaar heen. In workshops behandelen we bijvoorbeeld coachingsvaardigheden, gesprekstechnieken, herkennen van pestgedrag en intervisie. Daardoor pikken collega’s sneller signalen op als het met een leerling even wat minder gaat en werken ze oplossingsgericht.’ Dat gebeurt in eerste instantie in wat Vierhout een pm1 noemt: een professioneel moment waarin de coach samen met de leerling bespreekt wat er nodig is. Als de problemen groter zijn, worden ze besproken in het hele team: de pm2. Een pm3 is er ook nog: ‘Dat is wanneer er meer aan de hand is en we experts van binnen of buiten de school moeten inroepen’, zegt Beekman. ‘We werken bijvoorbeeld samen met de orthopedagoog, remedial teacher of leerlingbegeleidster binnen school. Of met het Centrum voor Jeugd en Gezin of de afdeling leerplicht van de gemeente.’

Zorgcoördinator Margret Beekman in gesprek met een leerling van de rotondeklas.


Vangnet

Voor leerlingen die tijdelijk buiten de boot vallen, is er de rotondeklas. Een groot lokaal buiten de drukte van alledag, waar een klein team van vaste begeleiders leerlingen onder hun hoede neemt. ‘Hier zitten leerlingen voor wie het om allerlei redenen beter is buiten hun eigen klas in een rustige omgeving bezig te zijn’, zegt Beekman. ‘Voor sommigen is dat enkele vaste uren in de week, anderen komen een tijdlang alleen maar hier. Zo’n voltijd traject in de rotondeklas kan een aantal maanden duren.’

‘In de rotondeklas
kan ik in alle rust
werken’ – leerling Laura

Laura uit 3 mavo maakt gebruik van de rotondeklas. ‘Ik zit er sinds vorig jaar. In de rotonde kan ik in alle rust mijn schoolwerk doen en krijg ik hulp bij het plannen. Met mijn rotondementor heb ik besproken welke uren ik in de rotondeklas doorbreng en aan welke doelen ik daar werk. Twee keer in de week heb ik heel lange dagen tot kwart over vier. Dan ga ik het vijfde uur naar de rotonde om halverwege de dag wat rust te hebben. Soms ga ik ook het eerste uur naar de rotonde om rustig op te starten. Het is net wat je afspreekt met je rotondementor en de zorgcoördinator.’ Vanwaar de naam, rotondeklas? Beekman: ‘Een rotonde kent allerlei afslagen en dat is precies wat we hier nastreven. Doel is de leerlingen terug te leiden naar het reguliere onderwijs, maar wel op de manier en het moment dat het beste bij hen past.’  

 

Dit artikel verscheen in de special Werken aan welbevinden van Didactief, november 2023.

Verder lezen

1 Special: Werken aan welbevinden

Click here to revoke the Cookie consent