Artikelen

Van zorg naar lichtpuntjes

Tekst Matthijn Tromp
Gepubliceerd op 08-11-2023 Gewijzigd op 03-11-2023
‘Goedemorgen allemaal, ik zie dat een aantal van jullie de boeken al op tafel hebben en je jassen hebben uitgetrokken.’ Ik hoor het mezelf nog zeggen.

Het was november 2022. We zaten nog midden in de naweeën van de twee lockdowns, die onze leerlingen merkbaar hadden geraakt. Ik miste nog negen telefoons die niet waren ingeleverd. Zuchtend, kreunend en moeizaam stonden drie leerlingen op mijn verzoek op om hun mobiel in te leveren en her en der verscheen er een boek op tafel. ‘Weer zo’n dag?’, dacht ik bij mijzelf, maar ik gaf niet op. Want het lag eigenlijk niet aan mijn leerlingen.

De coronaperiode heeft er stevig ingehakt bij onze jeugd. Ze missen zomaar even twee jaar van hun sociale ontwikkeling. Twee jaar geen sportclubjes, bijbaantjes, interacties op school en natuurlijk evenmin een spannende flirt en de grapjes, waarvan je je soms afvraagt of het wel grapjes zijn. Het is hen volledig ontgaan. Wat ik toen voor mij zag in de klas, speelde zich in het hele land af. Leerlingen waren futloos, vermoeid van het niks doen en leken niet goed meer in staat met anderen om te gaan. En waarom zou ik dit gedrag van mijn leerlingen dan vreemd vinden?

‘Ze missen zomaar even twee jaar
van hun sociale ontwikkeling’

Wetenschappers in dit magazine laten zien dat de mentale gezondheid van jongeren in Nederland al langer een zorgenkindje is. De coronatijd heeft dit nog eens pijnlijk duidelijk gemaakt en uitvergroot. Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes. Vooral bij scholen die hebben ingezet op het welbevinden van hun leerlingen. Op mijn school bijvoorbeeld, hadden we dit schooljaar een extra uitgebreide introductieweek, waarin leerlingen vooral kennis hebben gemaakt met hun nieuwe klasgenoten en mentor, door middel van allerlei activiteiten. Dit doet veel met de veiligheid en het sociale klimaat in de klassen. De lusteloosheid bij mijn leerlingen en de moeizame omgang met elkaar, hebben plaatsgemaakt voor leerlingen die weer vragen stellen, zo nu en dan een grapje maken en samen aan de slag gaan. Ook de praktijkverhalen in dit nummer van Didactief laten zien dat scholen die inzetten op het weerbaarder maken van hun leerlingen, positieve resultaten ervaren. Het kan dus en het is eigenlijk niet eens zo heel erg moeilijk.

Matthijn Tromp is docent, mentor en leerjaarcoördinator bij het Haarlem College, een brede school voor vmbo in Haarlem

 

Dit artikel verscheen in de special Werken aan welbevinden van Didactief, november 2023.

Verder lezen

1 Special: Werken aan welbevinden

Click here to revoke the Cookie consent