Uit onderzoek weten we dat jongeren zich het beste ontwikkelen als het ook thuis goed met ze gaat. Opvoeden doe je dan ook samen: de ouders thuis, de leraar op school. Ouders kunnen leraren helpen hun leerlingen beter te begrijpen en beter te begeleiden.
Illustrator Ilanique Haandrikman (18): ‘Deze illustratie gaat over de ervaring van een veilige, eigen plek en hoe dat in contrast kan staan met de beleving van de wereld buiten die plek.’
Tips om school en thuis beter op elkaar af te stemmen:
Wees open en uitnodigend naar ouders toe.
Zorg voor laagdrempelig en regelmatig contact (ook zonder dat er op school een probleem is).
Luister naar ouders en spreek uit dat hun inbreng belangrijk is.
Merk je als leraar dat het bij een leerling thuis niet goed gaat of zelfs onveilig is? Ga erover in gesprek, met de leerling zelf en de opvoeders. Een intern begeleider of ondersteuningcoördinator, of eventuele externe zorg- en veiligheidspartners, kan je daarbij helpen.
Bekijk de NJI-publicatie over partnerschap met ouders.
Met welbevinden aan de slag? Met een schoolbrede aanpak die aansluit bij de pedagogisch-didactische aanpak van de school heb je het meeste kans op effect. De Gezonde School-aanpak is hier een goed voorbeeld van. Hierbij is er op verschillende plekken aandacht voor welbevinden: als inhoudelijk thema tijdens de lessen, in de fysieke en sociale omgeving, in afspraken over het signaleren van problemen en in het schoolbeleid. Gezonde School helpt en stimuleert scholen structureel en planmatig te werken aan een gezonde leefstijl en de fysieke en mentale gezondheid van leerlingen. Een school kiest zelf één of meer gezondheidsthema’s om mee aan de slag te gaan, welbevinden is er daar één van.
Binnen dit thema werkt Gezonde School nauw samen met het programma Welbevinden op School: een kennis- en ondersteuningsprogramma van waaruit handelingsperspectieven, kennis en tools over het thema welbevinden ontwikkeld en verspreid worden. Met extra aandacht voor leerlingen die opgroeien in kwetsbare omstandigheden.
Een derde van alle schoollocaties in Nederland (po, vo, vso en mbo) werkt volgens de Gezonde School-aanpak. Er zijn verschillende inspirerende praktijkvoorbeelden te vinden van scholen die aan de slag zijn gegaan met welbevinden.
Lees meer over de programma’s Gezonde School en Welbevinden op School.
Welbevinden is een zaak van kinderen, jongeren, ouders/verzorgers, onderwijs, wijken, (zorg)partners en gemeenten samen. De ervaring leert dat scholen vaak al meer doen aan welbevinden dan dat er is vastgelegd in beleid. Ook in gemeenten gebeurt van alles rondom welbevinden. Risico hiervan is dat er allerlei losse projecten ontstaan binnen de verschillende leefdomeinen van kinderen en jongeren. Duurzaam investeren in welbevinden vanuit een integrale aanpak werkt beter dan de inzet van losse elementen en interventies. Laat je inspireren do goede voorbeelden van hoe je als school hierin kunt samenwerken met ouders, gemeenten en andere organisaties.
Bekijk goede voorbeelden of de praktijkkaart Duurzaam investeren in welbevinden.
Belang van relaties
Bekijk de Databank Effectieve Jeugdinterventies. |
Dit artikel verscheen in de special Werken aan welbevinden van Didactief, november 2023.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven