Kiezen loont |
Willem Rosier, manager vo bij SLO, over de curricula van Nederlandse scholen en het curriculumbewustzijn van leraren. Hoe maak je als school de juiste keuzes?
Prioriteren van leerdoelen kan in coronatijd extra lastig zijn. Aanvullende evaluaties en handreikingen bieden uitkomst, ervaren verschillende basisscholen.
De kerndoelen voor het onderwijs zijn behoorlijk globaal. De vernieuwde website Leerplan in Beeld geeft leraren zicht op hoe daar concreet invulling aan te geven, zonder per se het boek te volgen.
Steeds meer scholen gaan aan de slag met samenwerking tussen vakken, ziet lector gammadidactiek Hanneke Tuithof. Drie vragen over de succesfactoren in de samenwerking tussen mens en maatschappijvakken.
Het Helmondse Dr. Knippenbergcollege is één van de pilotscholen waar vmbo-leerlingen het vak Technologie & Toepassing (T&T) kunnen kiezen. Als in 2024 het huidige vmbo tl en gl versmelten, komt T&T bij veel meer vmbo’s in Nederland op het rooster.
Vanuit de kerndoelen moeten middelbare scholen aandacht besteden aan economische ongelijkheid. Een onderwerp waar je alle kanten mee op kunt. Wat geef je leerlingen mee? Eén onderwerp, vier deskundigen.
Leerplanontwikkelaar Maarten Pieters werkt aan de afronding van een promotieonderzoek naar wat natuurkundeleraren belangrijk vinden in hun vak, en hoe vakvernieuwingen sinds de jaren 70 daarin weerspiegeld worden. Een interview met daarin lessen voor curriculumvernieuwing, anno 2020.
Denken vanuit doelen, de gedachte achter Leerplan in Beeld, sluit naadloos aan op de onderwijsvisie van basisschool de Astronaut in Leiden. Directeur Maaike Honders legt uit hoe haar school niet met vaste methodes werkt, maar het eigen curriculum ontwikkelt op basis van de kerndoelen.
Deze special zat bij Didactief, december 2020 en is gemaakt in samenwerking met SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling. Meer weten? Kijk op www.slo.nl
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven