De school maakt ieder jaar een themaplanning waaraan leraren de kerndoelen verbinden. Zo is het thema op dit moment “energie”, passend bij kerndoel 31: De leerling leert te werken met theorieën en modellen door onderzoek te doen naar natuurkundige en scheikundige verschijnselen als elektriciteit, geluid, licht, beweging, energie en materie.
‘Van daaruit vullen we zelf ons onderwijsaanbod in,’ vertelt schooldirecteur Maaike Honders. ‘Het geeft ons de mogelijkheid te werken met vakoverkoepelende en schoolbrede thema’s. Rond het thema energie praten we bij geschiedenis over vroeger toen er nog geen stroom was en het ontstaan van de gloeilamp. Bij aardrijkskunde kijken we geografisch naar waar het meeste energie wordt verbruikt, bij natuurkunde doen we proefjes met het opwekken van stroom en bij rekenen maken we tabellen van het aantal stopcontacten en lampen in de klas. We geloven dat we zo een meer stimulerende leeromgeving kunnen bieden. Doordat we bij alle vakken met hetzelfde onderwerp bezig zijn, krijgt de lesstof meer betekenis.’
Door zelf zijn curriculum te ontwikkelen, bouwt de Astronaut gemakkelijk ruimte in voor buitenschools aanbod. De kennis die de leerlingen opdoen in de lessen, brengt de school graag in de praktijk. Ieder jaar worden aanbieders in de regio benaderd met de vraag wat zij te bieden hebben rond de thema’s van de school. ‘Vroeger’ volgde dan een uitstapje, maar in coronatijd nodigt Honders de aanbieders uit op school. ‘Zo hadden we hier rond het thema energie Technolab Leiden over de vloer. Een medewerker deed met de kinderen proefjes over energie en een ouder gaf een workshop over de duurzame kant van energie.’
‘In coronatijd nodigen we aanbieders uit op school’
Niet alleen als verdieping bij thema’s, ook voor “gewone leerdoelen” voor bijvoorbeeld taal of rekenen gaat de Astronaut als het even kan de school uit. ‘Voor de coronacrisis gingen we bijna wekelijks met groepjes leerlingen naar Naturalis. Kleuters werkten er bijvoorbeeld aan het leerdoel “serïeren” door dieren te groeperen naar groot, klein, dik, dun, lang en kort. Kinderen uit groep 4 werkten er aan hun spellingsdoelen door bepaalde woordgroepen te zoeken op de bordjes bij de dino’s.
Voor veel leerlingen werkt het beter om spelenderwijs en in een inspirerende omgeving te leren dan altijd vanachter je tafeltje,’ besluit Honders.
Dit artikel verscheen in de special 'Ruimte voor eigen curriculumkeuzes' bij Didactief, december 2020.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven