Lesson Study (LS) komt oorspronkelijk uit Japan en bestaat daar bijna honderdvijftig jaar. Pas rond de afgelopen eeuwwisseling verschenen de eerste publicaties in het Engels en ontdekten ook landen buiten Japan de aanpak. Sinds Nederland circa tien jaar geleden LS ontdekte, groeit het aantal scholen dat deze vorm van teamleren inzet. Bij LS zoek je met enkele collega’s oplossingen voor gezamenlijk ervaren ‘leerproblemen’ van leerlingen. Fijne bijkomstigheid is dat het team geen lange en kostbare cursus hoeft te volgen. Je kunt er met collega’s en met hulp van een begeleider direct mee aan de slag.
‘Ken je je leerlingen wel echt zo goed als je denkt?’ Voorwoord van Siebrich de Vries en Sui Lin Goei, onderzoekers bij het Consortium Lesson Study NL.
Peter Dudley introduceerde Lesson Study in Engeland en reist sindsdien de wereld over om deze succesvolle vorm van teamleren gemeengoed te maken.
In september 2019 vond in Nederland de internationale Lesson Study-conferentie plaats. Kon je er niet bij zijn? Je vindt hier heel veel presentaties, van experts als Freek Wevers, Claudia Mewald, Seissenbayeva Zhadyra, Catherine van Beuningen en Kei Tung YIM.
Lesson Study is sinds vorig jaar een vast onderdeel in de professionaliseringsaanpak van de Amsterdamse Alan Turingschool. De leraren zijn enthousiast. ‘Hoe vaak krijg je nou de kans om het wel en wee van één leerling te bestuderen?’
Niet alleen scholen, ook diverse lerarenopleidingen hebben Lesson Study omarmd. ‘Studenten geven aan dat het ruiken aan de praktijk met behulp van Lesson Study verder gaat dan bij een stage,’ vertelt hoogleraar Wouter van Joolingen.
Voor orthopedagoog Jorien van Dort (27), werkzaam op de prof. Dr. Gunningschool VSO in Haarlem, was Lesson Study een eyeopener. Zij volgt nu zelf de opleiding tot Lesson Study-procesbegeleider.
Alle vestigingen van de Christelijke Scholengemeenschap Groningen (CSG) zijn dit jaar met Lesson Study gaan werken. Wat zijn de ervaringen?
Tijmen Schipper doet onderzoek naar welke voorwaarden Lesson Study tot een succes maken. Zoals een open houding van de leraar, een school die meewerkt en – last but not least – een goede procesbegeleider.
Hoe kun je Lesson Study toepassen in de praktijk? Drie innovatieve ideeën om inspiratie uit te halen.
Dit jaar organiseert Lesson Study NL voor de vierde keer de jaarlijkse conferentie over Lesson Study, onder de naam Holland Dag. Het is elk jaar een druk bezocht evenement, maar de komende editie belooft wel heel bijzonder te worden.
In het hart van de special vond je deze poster, geïllustreerd door Remco Schoppert (klik op de afbeelding om deze in groter formaat te bekijken).
Deze special zat bij Didactief, januari/februari en kwam tot stand met financiering van Consortium Lesson Study NL.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven