Nieuws

Leer van je leerlingen

Tekst Siebrich de Vries en Sui Lin Goei
Gepubliceerd op 24-01-2019 Gewijzigd op 24-01-2019
Mijn eerste kennismaking met Lesson Study (LS), was toen ik (Sui Lin Goei, red.) jaren geleden in Singapore woonde en meewerkte aan LS in het speciaal onderwijs. Leraren kwamen elke middag in kleine LS-teams bij elkaar. Het raakte me hoe nauwkeurig zij hun lessen voorbereidden, observeerden en bijstelden. Steeds met evenveel precisie en warmte voor hun kwetsbare leerlingen.

Lesson Study verschilt van veel andere vormen van teamleren door het cyclische karakter en de focus op het leren van leerlingen. In een klein team van collega’s kijk je samen eerst goed waar leerlingen tegenaan lopen, dan formuleer je een onderzoeksvraag en bepaal je het doel van de onderzoeksles. Je bedenkt met elkaar en op basis van literatuur wat een goede aanpak kan zijn voor leerlingen om het lesdoel te behalen. Daarna doe je een voorspelling: hoe gaan de leerlingen op deze aanpak reageren? Spannend, want ken je de leerlingen wel echt zo goed als je denkt? Het grote experiment begint met het geven van de ontworpen onderzoeksles in het bijzijn van observanten. De observaties van het leren van je leerlingen helpen je om een aanpak te ontwikkelen die voor leerlingen werkt.

 

‘Ken je je leerlingen
wel echt zo goed
als je denkt?’

 

We krijgen vaak terug van leraren dat ze hun leerlingen door Lesson Study beter begrijpen en veel van hun collega’s leren. Veel indruk maakte een leraar wiskunde; vijftien jaar in het onderwijs en geen lol meer in lesgeven. Het plezier kwam terug door deelname aan Lesson Study. Ze kreeg energie van het samenwerken met collega’s, diepgaande gesprekken over wiskundeonderwijs en de keer op keer verrassende feedback van leerlingen. Mooi inzicht van deze leraar. Ook in deze special veel positieve ervaringen van leraren uit po en vo. Verder: beknopte weergaven van onderzoek en een interview met de Britse onderzoeker Peter Dudley, de man die Lesson Study introduceerde in Engeland en voorzitter is van de World Association of Lesson Studies (WALS). En voor wie concreet aan de slag wil met Lesson Study: in het hart van deze special een poster met stappenplan en praktische tips. Veel leesplezier!

Siebrich de Vries en Sui Lin Goei
Consortium Lesson Study NL

Siebrich de Vries is onderzoeker en projectleider Lesson Study bij de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen, en lector Didactiek aan NHL Stenden Hogeschool te Leeuwarden.

Sui Lin Goei is lector Betekenisvolle en Inclusieve Leeromgevingen bij de Hogeschool Windesheim en programmaleider Lesson Studyonderzoek bij de LEARN! Academy van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Dit artikel verscheen in de special Lesson Study bij Didactief, januari/februari. Deze special kwam tot stand met financiering van Consortium Lesson Study NL.

Verder lezen

1 Lesson Study: hip én veelbelovend
2 Teamleren met Lesson Study

Click here to revoke the Cookie consent