‘Onze eigen conferentie valt dit jaar onder de naam “Holland Dag” samen met de jaarlijkse internationale conferentie van de World Association of Lesson Studies, de WALS,’ legt Wouter van Joolingen uit. Hij is één van de organisatoren van zowel de internationale conferentie als de Holland Dag. ‘Nu we de kans krijgen om de driedaagse WALS in Nederland te organiseren, leek ons dit een mooi moment om onze plannen te combineren.’ De Holland Dag vindt plaats op de tweede conferentiedag van de WALS en zal in tegenstelling tot de sprekers op de internationale conferentie vooral Nederlandstalige lezingen en workshops bieden. ‘Voor Nederlandse bezoekers die misschien geen drie dagen kunnen en niet alles in het Engels willen of kunnen volgen, is dit ideaal.’ De Holland Dag richt zich vooral op leraren, schoolleiders, lerarenopleiders en andere onderwijsprofessionals, van primair tot hoger onderwijs. Overigens krijgen mensen die de Holland Dag bezoeken ook toegang tot de lezingen van de internationale conferentie. De workshops op de Holland Dag zijn gevarieerd; er zijn sessies die zich richten op mensen die beginnen met Lesson Study en ook voor diegenen die er al meer ervaring mee hebben.
De internationale context biedt volgens Van Joolingen voor bezoekers een verbreding van hun blikveld. ‘Zo kunnen ze ook kennismaken met hoe collega’s in andere landen Lesson Study toepassen op hun scholen. We hopen dat de band met de internationale conferentie het besef versterkt dat Lesson Study buiten Azië ook sterk in opkomst is.’ De conferentie biedt een mix van wetenschappelijke onderwerpen en verhalen uit de praktijk. De lezingen gaan bijvoorbeeld over professionele ontwikkeling van leraren, en over wat de specifieke eigenschappen en kracht van Lesson Study nu precies zijn. Maar ook over wat Lesson Study voor de ontwikkeling van je pedagogische vakkennis kan betekenen of hoe je met elkaar kunt werken aan een specifieke didactiek voor een bepaald vakprobleem.
De Holland DagWat: Holland Dag, Lesson Study-conferentie Programma |
Dit artikel verscheen in de special Lesson Study bij Didactief, januari/februari. Deze special kwam tot stand met financiering van Consortium Lesson Study NL.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven