Interview

Hip & happening

Tekst Eugenie Stolk
Gepubliceerd op 06-12-2017 Gewijzigd op 14-12-2017
In 1998 begon ik aan de TOP-opleiding (tweejarige opleiding) van de pabo. Vanuit het ministerie waren er campagnes om leraren te werven vanwege een verwacht lerarentekort.

Eén van die campagnes was gericht op zijinstromers. Idealisten zoals ik. Die vanuit het idee van “het verschil willen maken” de overstap naar het onderwijs wilden maken. Ik maakte deel uit van een klasje TOP-pers, zoals we liefkozend door de pabo werden genoemd. Academici vanuit de kunsten, talen, geschiedenis of pedagogiek. Een gemêleerde klas, in de leeftijd van 25 tot 50 jaar.

In de jaren erna kwam ik de mensen van mijn ‘klasje’ her en der tegen. We liepen allen als starters tegen hetzelfde aan: je collega’s hebben het zo ontzettend druk dat ze geen tijd hebben om je te begeleiden. We redden ons er mee, met vallen en opstaan. Ik zocht mijn informatie bij de vakbond en werd daar actief. Een ander regelde een reünieclubje om ervaringen mee uit te wisselen. Allen vonden we
onze weg.

Starters vasthouden

“Ga jij voor de klas? Waarom? Je hebt toch een universitaire opleiding? O, zeker omdat je lekker veel vakantie wilt hebben.” Enkele van de reacties die ik kreeg bij mijn overstap. Het onderwijs kampt met imagoproblemen. Juf of meester worden is niet hip en happening. En perspectief op vast werk was lange tijd slecht. De verwachte tekorten bleven uit, de krimp sloeg toe. In 2008 werd ik schooldirecteur. Jarenlang moest ik invalkrachten teleurstellen met nog een jaar géén vast contract. Dat frustreerde enorm. Ook omdat ik aan zag komen dat er op termijn zoveel mensen nodig zouden zijn. Als vakbondsbestuurder heb ik mijn best gedaan om, samen met de regionale arbeidsmarktplatforms in het noorden, transfercentra op te zetten. Om jonge mensen, soms na 8 (!) jaar, eindelijk een vaste aanstelling te kunnen geven. Intussen hebben we het omgekeerde probleem. Waar halen we de nieuwe leerkrachten vandaan? En hoe houden we de starters vast?

Tijd, geld en ruimte

Verbeter het imago en verhoog de aantrekkelijkheid van het beroep. Dat is wat nodig is. Vakbonden, actiegroep PO in actie en de PO-Raad werken hier samen aan. We roepen als PO-Front de politiek op om structureel voor méér geld te zorgen. De kinderen van Nederland verdienen nu en in de toekomst een goede leerkracht. Die fatsoenlijk wordt betaald én het werk goed kan doen in de tijd die ervoor staat. Pas met die voorwaarden kunnen we er écht werk van maken om meer mensen aan te trekken. En de professionals in het primair onderwijs hebben dan de ruimte om al hun ambities waar te maken. 

Eugenie Stolk
Lid bestuur Arbeidsmarktplatform PO
En lid dagelijks bestuur AOb

Dit artikel verscheen in de special 'Leraren: We hebben ze hard nodig'. Deze special is gemaakt in opdracht en met financiële bijdrage van het Arbeidsmarktplatform PO, expertisecentrum op het gebied van de arbeidsmarkt in het primair onderwijs, van en voor werkgevers en werknemers.

Verder lezen

1 Leraren, we hebben ze hard nodig!

Click here to revoke the Cookie consent