Interview

Wie is de 'Groene' leerling?

Tekst Annemarie van Dijk
Gepubliceerd op 24-01-2017
Elise, Koen, Dennis en Jorien hadden alle vier havoadvies, maar kozen toch voor het Groene Lyceum. En hebben tot op heden geen seconde spijt.

‘Ik ben geen kei in stilzitten’

Elise de Bondt over het Groene LyceumElise de Bondt (12) zit in de eerste klas van De Groene Welle in Zwolle. “Als ik de groepsapp van mijn oude groep 8 lees, zie ik dat mijn oude klasgenootjes die naar de havo zijn gegaan alleen maar leervakken en veel toetsen hebben. Dan ben ik blij dat ik voor het Groene Lyceum koos. Met mijn citoscore had ik ook best naar de havo gekund, toch leek me dat niet zo’n goed idee: ik ben geen kei in stilzitten. Mijn zus zat al op De Groene Welle, dus ik wist wel een beetje waaraan ik begon. Het jaar is nog niet op de helft, maar ik heb het al best naar mijn zin. De klas is leuk, iedereen is heel aardig. Elke dinsdag hebben we vier uur achter elkaar praktijk. Eerst draaide het tien weken lang om ‘dieren’, nu doen we tien weken ‘groen’, daarna tien weken ‘verzorging’ en ten slotte ‘land’. Aan mijn huiswerk besteed ik niet heel veel tijd. Mijn moeder overhoort me elke avond en ik haal goede cijfers. Het enige nadeel vind ik dat de school niet in mijn woonplaats Kampen is: ik moet er altijd met de trein of met de fiets naartoe. Welke opleiding ik hierna ga doen, weet ik nog niet precies. Wél wat ik wil worden: modeontwerpster.’

‘De hoeveelheid huiswerk en toetsen vallen mee’

Koen Molenaar over het Groene LyceumKoen Molenaar (16) zit in het vijfde jaar van AOC Oost in Doetinchem/Almelo: ‘Een theoretische school is niets voor mij, ik ben veel liever bezig met mijn handen. Een neef van mij zat ook op het Groene Lyceum en hij stak me aan met zijn enthousiaste verhalen. Na de open dag die ik in groep 8 bezocht, wist ik het zeker. Vanaf het begin bleek al dat deze school goed bij me past. Vooral de praktische vakken vind ik leuk. De hoeveelheid huiswerk valt erg mee en we hebben niet veel toetsen. Wel maken we veel verslagen. In de bovenbouw heb je meer leervakken dan in de onderbouw, dat is misschien logisch maar vind ik ook jammer. Aan de andere kant loop je vanaf het derde jaar stage, waardoor je goed kunt kennismaken met de praktijk. Zelf loop ik nu een dag per week stage bij een hoveniersbedrijf in de buurt. Echt iets voor mij. Hierna wil ik dan ook hbo tuinontwerp gaan doen.’

‘Ik houd van projectmatig werken’

Jorien Ackerman over het Groene LyceumJorien Ackerman (13) zit in de tweede klas van Het Groene Lyceum Groenhorst in Almere. ‘Ik heb voorhet Groene Lyceum gekozen, omdat ik wel een havoadvies had, maar niet zo geconcentreerd kan werken. Bij praktijkgericht leren heb ik daar
minder last van. We hebben een kerstmarkt georganiseerd, maken bij de gewone vakken filmpjes of posters en vorig schooljaar was er het Floriadeproject. Dat was een opdracht van de gemeente Almere, voor de wereldtuinbouwtentoonstelling van 2022. We moesten een duurzame maquette van een kavel ontwerpen, geschikt voor
jongeren van 12 tot 18 jaar. We hebben er zes weken aan gewerkt, in groepjes van vier. Eerst maakten we een plan van aanpak. Mijn groepje had een skatebaan, een
zwembad en een boomhut in de maquette. Uiteindelijk hebben we onze kavel aan de gemeente gepresenteerd. Leuk om te doen, omdat we onze kwaliteiten konden  inzetten, zoals samenwerken en presenteren. Het was wel lastig om de maquette op schaal te maken, maar toen hebben we de wiskundedocent om hulp gevraagd.’

‘Ik steek graag de handen uit de mouwen’

Dennis van der Meer over het Groene LyceumDennis van der Meer (14) zit in de derde van Melanchthon in Bleiswijk. ‘Het draait hier vooral om werken aan je competenties. Zo heb ik laatst gevraagd of ik een gymles mocht geven om mijn lesvaardigheid te oefenen. Dat kan hier zomaar, was hartstikke leuk om te doen. Je leert hier ook hoe dingen praktisch in elkaar steken. Laatst maakten we bijvoorbeeld zelf yoghurt. Fijn ook dat we bijna alles met de laptop doen, ik ben gek van ict. Hierna wil ik de technische kant op, een hbo-opleiding doen in de ict bijvoorbeeld. En daarna naar de universiteit.

Ik had havo-advies in groep 8, alleen is acht uur lang op een stoel zitten niks voor mij. Niet dat ik een concentratieprobleem heb, maar ik vind het fijner om de handen uit de mouwen te steken. Het Groene Lyceum is een goede keus geweest. De sfeer is goed en de docenten zijn vriendelijk. De vakken landbouw en Engels vind ik het leukst. Lekker ook dat onze lessen maar veertig minuten duren. Vrienden op andere scholen hebben soms tachtig minuten achter elkaar les. Tja, uiteindelijk heb ik weinig aan te merken. Hoewel… de theorielessen mogen van mij nog wel iets praktischer.’

‘Ondernemend, zelfstandig en sociaal vaardig’
Marianne van Eck, afdelingshoofd bij Melanchthon in Bleiswijk: ‘Wie de Groene Lyceum leerling is? Dat is een jongere die straks graag hbo wil doen, maar niet alleen met zijn neus in de boeken wil zitten. Het is ook een ondernemende jongere, die sociaal vaardig is, goed zelfstandig kan werken en zelf initiatief kan nemen. Je krijgt hier in het eerste jaar meteen praktijkvakken, dus is het fijn als hij makkelijk dingen kan organiseren. Zo regelen de leerlingen bij ons zelf dat er een schoolkrant komt. Ook moet de leerling op het Groene Lyceum zijn eigen ontwikkelingen kunnen bijhouden. Tel daarbij op dat hij goed moet kunnen samenwerken én kunnen luisteren naar een ander, want dat soort competenties telt hier zwaar mee.’ Wat Van Eck ook aanspreekt: ‘Ze nemen weinig aan voor zoete koek en willen het naadje van de kous weten.’

Dit artikel verscheen in de special '10 jaar Groen Lyceum' (jan/feb 2017). Deze special is gemaakt in opdracht en met financiële bijdrage van Terra, AOC Oost, Groenhorst, Melanchthon, Lentiz onderwijsgroep, GroeneWelle en NRO. 

Click here to revoke the Cookie consent