Interview

De Tommen blikken terug

Tekst Annemarie van Dijk
Gepubliceerd op 24-01-2017 Gewijzigd op 23-01-2017
Het Groene Lyceum bereidt goed voor op het hbo, zeggen twee oud-leerlingen. Wat waren de mee én tegenvallers en wat doen ze nu?  

Tom Banning over het Groene LyceumTom Banning (21) zat van 2009 tot 2014 op het Groene Lyceum AOC Oost in Doetinchem. Nu zit hij in het 3e jaar van de hbo-opleiding tuin- en landschapsinrichting aan de Van Hall Larenstein in Velp.

‘Ik deed eerst havo, maar dat vond ik veel te theoretisch. Vakken over kunst en zo interesseerden me niet. Na de havo-brugklas ben ik ingestroomd in de tweede klas van het Groene Lyceum. Van mijn overstap heb ik nooit spijt gehad. Mijn interesse ligt in het groen. Eerst volgde ik drie jaar op vmbo-niveau en daarna drie jaar op mbo-niveau. Ik koos voor de richting  Big Business want ik wil de ondernemerskant op, gericht op groen. Dat je al vanaf de derde klas stageloopt, vind ik een pluspunt. Zo leer je de theorie snel in praktijk te brengen. Ook een voordeel: je hebt een klein clubje leraren waardoor ik een hechte band met hen opbouwde en wat ook fijn was: ik had al die jaren dezelfde mentor. Een tegenvaller? De stof was niet heel ingewikkeld, maar je kunt de uitdaging zelf zoeken in bijvoorbeeld het volgen van extra vakken.

Nu doe ik de hbo-opleiding Tuin- en Landschapsinrichting. Een logische stap. Ik leer hoe je grote groenplannen voor bijvoorbeeld adviesbureaus en gemeenten technisch kunt uitwerken. Volgend jaar mijn laatste jaar en daarna heb ik wel even genoeg geleerd. Ik heb echt zin om te gaan werken.’

Tom Ensing over het Groene LyceumTom Ensing (21) bezocht het Groene Lyceum Terra in Winsum van 2008 tot 2012 en in 2013 in Groningen. Inmiddels zit hij in het vierde jaar hbo communicatie aan de Hanzehogeschool in Groningen.

‘Intellectueel gezien had ik niet echt een voorsprong toen ik op het hbo kwam, maar wel op het gebied van samenwerken en plannen. Op dat soort competenties wordt behoorlijk gehamerd op het Groene Lyceum. 
Op de basisschool was ik een dromer, ik kon me niet zo goed concentreren. Maar mijn CITO-score in groep 8 was hoog genoeg voor de havo. Qua niveau had ik havo wel aangekund, maar qua tempo waarschijnlijk niet. Daarom ging ik naar de open dag van het Groene Lyceum, dat toen net bestond. Drie langere lesblokken op een dag in plaats van acht verschillende lesuren, dat leek me wel wat. Ook was er een “stamlokaal”, waardoor je niet steeds naar een ander lokaal hoefde te lopen. Dat bracht rust die ik toen echt nodig had. Het lesprogramma was op een denkniveau dat ik aankon: havo met soms vwo-verdieping. Het Groene Lyceum is een goede keuze geweest. 's Ochtends hadden we vaak twee blokken theorie, 's middags praktische vakken zoals techniek, koken en groenvakken. Ik vond het fijn dat we met laptops werkten, dat was toen nog niet gebruikelijk. Toetsen deden we vaak online. In het vijfde jaar deed ik een Proeve van Bekwaamheid. Het theoretisch niveau vond ik toen niet zo uitdagend, die had wat mij betreft wat pittiger gemogen. Over een half jaar studeer ik af. Ik ben bezig met het oprichten van een bedrijfje in mediaproducties, zoals video en fotografie. Ik heb al af en toe opdrachten, dus ik denk dat het wel gaat lopen.’ 

Dit artikel verscheen in de special '10 jaar Groen Lyceum' (jan/feb 2017). Deze special is gemaakt in opdracht en met financiële bijdrage van Terra, AOC Oost, Groenhorst, Melanchthon, Lentiz onderwijsgroep, GroeneWelle en NRO. 

 

Click here to revoke the Cookie consent