Nieuws

'Uiteindelijk leer je het meest van de stage'

Tekst Elleke Bal
Gepubliceerd op 24-01-2017 Gewijzigd op 23-01-2017
Beeld Jennifer Smit
Stage lopen op een (paarden)camping, ’s morgens om zeven uur de koeien melken, onderzoek doen naar bestrijdingsmiddelen: drie leerlingen van Groene Lycea vertellen enthousiast over hun stagetijd.

Leren in de praktijk, dát is wat de leerlingen van de Groene Lycea in Nederland  willen. En dus slaan ze hun vleugels verschillende malen uit tijdens hun opleiding. In het eerste en tweede leerjaar zijn leerlingen nog vooral bezig met projectwerk op school, vaak in opdracht van een overheidsinstelling of het bedrijfsleven. Maar in het derde leerjaar zijn er snuffelstages, vaak van een week. Sommige Groene Lycea stellen ook nog de eis dat die stages in vier verschillende sectoren moeten
plaatsvinden: zorg, techniek, groen en economie. Dat is bijvoorbeeld het geval aan de scholen van Terra. Ze weten dan nog niet echt wat ze willen worden, dus  leerlingen mogen overal rondkijken. In het vierde leerjaar bouwen de leerlingen voort op de snuffelstages, dan lopen ze een schooljaar lang een dag in de week stage bij een adres naar keuze. In de  laatste leerjaren moeten ze stagelopen bij een erkend leerbedrijf. Daar doen ze ook de proeve van bekwaamheid, een gedeelte van hun mbo-examen.

‘De stages moeten meer voorbereiden op doorstroom naar hbo’

Wet- en regelgeving beperkend

In die jaren zit ‘m ook meteen de uitdaging voor de Groene Lycea. Omdat leerlingen aan het eind van hun opleiding een diploma Manager groene detailhandel krijgen, moet de stage daarbij aansluiten. In het kader van beroepspraktijkvorming is vastgesteld dat leerlingen ervaring op moeten doen in de detailhandel/kleinschalige groothandel in een speciaal voor deze opleiding geaccrediteerd bedrijf. Maar omdat de Groene Lycea plaats bieden aan leerlingen die allerlei verschillende kanten uit willen, van elektrotechniek tot fysiotherapie,is dat niet altijd een goede match.  Vanuit het perspectief van het Groene Lyceum is de wet- en regelgeving hier  beperkend,’ zegt Jan Harbers, projectleider van het Groene Lyceum op Terra. ‘Het zou mooi zijn als de stages gericht bijdragen aan de voorbereiding op doorstroom naar het hbo.’ 

Moniek ToonkMoniek Toonk
Zesde klas het Groene Lyceum AOC Oost, Doetinchem

‘In het zesde jaar mag je een buitenlandstage kiezen. Dat leek me een mooie kans, zo helemaal in je eentje naar het buitenland. Ik koos een stageplaats op een kleine (paarden)camping bij Cérilly in Frankrijk. Gasten kunnen er buitenritten maken en lessen volgen. ’s Morgens gingen we al vroeg op pad met de paarden. Als we terugkwamen, hielp ik met afzadelen, de paarden in de wei zetten, opruimen en aanvegen. ’s Middags zorgden we dat de paarden genoeg water hadden, en dat ze in de schaduw stonden. Ik maakte ook de toiletgebouwen van de camping schoon en ik hielp mee met het ontvangen van de campinggasten. Ik heb tijdens mijn stage veel geleerd over de omgang met paarden, zoals ‘los longeren’. De eigenaren vonden diervriendelijkheid en vrijheid voor de paarden heel belangrijk. Ook heb ik veel opgestoken over de cultuur. ’s Middags houden de Fransen bijvoorbeeld allemaal siësta omdat het zo warm is. Echt Frans praten hoefde niet want de eigenaren van de camping zijn Nederlands en veel gasten komen uit Nederland
en België.

'Paarden blijken toch vooral een hobby te zijn'

Of ik later met dieren ga werken? Dat was vroeger wel een wens, maar door de stages heb ik ontdekt dat het meer een hobby is. Ik denk dat ik straks de kant van
het evenementen management uit wil.’

Lieke WesterveldLieke Westerveld
Derde klas het Groene Lyceum AOC Oost, Doetinchem

‘Vorig schooljaar heb ik vijf dagen stage gelopen bij een melkveebedrijf. Ik woon zelf ook op een boerderij, maar we hebben geen koeien en ik wilde graag eens weten hoe het met melken gaat. ’s Morgens om zeven uur begonnen we al met melken.
Ik hielp de boer met de kalfjes melk geven, koeien in de wei zetten en het gras maaien op de tractor. Het leek me leuk om vaker te doen, maar meer als hobby. Je verdient er niet zo veel mee, en met het Groene Lyceum kun je ook iets anders worden. Onlangs heb ik ook vijf dagen bij de kringloopwinkel stage gelopen. Ik moest daar klanten helpen, kleding ophangen, stofzuigen en artikelen prijzen. Ze
lieten me veel dingen doen, dat was leuk. Ik heb er geleerd hoe je met klanten omgaat en hoe je professioneel overkomt.

'Een stage leert je wat werken is'

Later wil ik misschien iets met coaching en paarden gaan doen. Paarden zijn een spiegel van hoe je bent. Ik heb zelf een pony en ben helemaal paardengek. Ik had bij zo’n coachingpraktijk ook wel stage willen lopen, maar het is niet hier in de buurt, dus dat is lastig. Ik vind het wel een voordeel om stage te mogen lopen. Je kan zelf ervaren hoe het in de praktijk is en wat goed bij je past. Uiteindelijk leer je daar het meeste van.’

Bram BerkhoutBram Berkhout
Vijfde klas het Groene Lyceum Terra, Emmen

‘Ik hou niet zo van boeken, meer van het ondernemende. Het bevalt goed hier, het valt mee met huiswerk en de stages zijn leuk. In de derde mochten we allerlei snuffelstages lopen. En vorig jaar heb ik een dag in de week stage gelopen bij een onderzoeksinstituut voor bestrijdingsmiddelen. Daar moest ik testen uitvoeren buiten in de proefvelden. Ik heb geleerd om er secuur te werken, bijvoorbeeld heel goed te kijken hoe de bladeren van planten eruit zien, dat opschrijven en doorgeven.

'Ik heb geleerd secuur te werken'

Dit jaar moesten we een stage in de retail kiezen, en dan het liefst ook gecombineerd met groen. Ik kwam terecht bij de Welkoop, een soort Intratuin. We beginnen ’s morgens met de voorraden checken en alles aanvullen. We moeten klanten helpen en kassa draaien. Het is een leuke stage, maar soms is het iets te rustig in de winkel.

Ik weet nog niet wat ik straks na het Groene Lyceum wil doen. Het loopt nog heel erg uiteen. Misschien iets met bedrijfskunde, of de agrarische kant, of fysiotherapie.
Ik heb m’n vakkenpakket zo gekozen dat ik nog alle kanten uit kan.’

Dit artikel verscheen in de special '10 jaar Groen Lyceum' (jan/feb 2017). Deze special is gemaakt in opdracht en met financiële bijdrage van Terra, AOC Oost, Groenhorst, Melanchthon, Lentiz onderwijsgroep, GroeneWelle en NRO. 

Click here to revoke the Cookie consent