Dossier

Ziet u het verschil?

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 30-10-2012 Gewijzigd op 21-12-2017
Differentiëren is niet langer voorbehouden aan de leraren in het primair onderwijs. De boodschap van de inspectie en het ministerie is helder: leraren in het vo (en po in mindere mate) beheersen de complexe vaardigheden onvoldoende en moeten daar beleid op formuleren. Maar veel belangrijker nog is de core business van docenten, oftewel: lesgeven binnen de vier muren van het klaslokaal. Hoe ziet dat er uit? Wat is wel/geen effectief gedrag? Wat moet je ervoor doen? In deze special praktische handvatten en inspirerende voorbeelden uit de praktijk.

In deze special lees je:

Ook Nadal begon bij de basis
Differentiëren in het voortgezet onderwijs was nooit zo’n issue. ‘Da´s toch niet nodig, want we hebben homogene groepen. Lastig hoor, want we hebben te weinig zicht op de leerlingen.’

'Hé, een theoretisch vak kan ook leuk zijn'
Wat is het effect van differentiëren op leerprestaties en welbevinden van leerlingen? ‘Mooie producten!’, zeggen ze op de Nijmeegse Scholengemeenschap Groenewoud.

Durven loslaten
Differentiëren is mooi, maar hoe stimuleer je docenten? Het blijkt een proces van begeleiding en scholing tot het belonen van eigen initiatief, duwen met een touwtje dus. Twee vmbo-schoolleiders delen hun ervaringen. ’Je moet ook durven loslaten.’

in 4 etappes excellent
Welk gedrag vertoont een beginnende docent? Op welke manieren kun je het effectieve gedrag eigen maken? Deze poster geeft inzicht in de ontwikkelingen die een docent doormaakt om de top te bereiken.

Doe de test: hoe begroet jij je leerlingen?
Hoe begroet jij je leerlingen? Hoe betrek je leerlingen actief bij de les? Hoe sluit je een les af? Doe de zelftest - bij voorkeur samen met je sectie - en ontdek waar jij en je sectie staan in basis- en complexe vaardigheden. Pak een potlood en check: Ben jij al toe aan de volgende stap om te gaan differentiëren?

Wat jij kan, kan ik ook
Het is een terugkerend thema in de jaarverslagen van de Onderwijsinspectie: docenten op middelbare scohlen houden in de lessen onvoldoende rekening met de verschillen tussen leerlingen in werktempo, leerstof, werkniveau en werkvorm. Maar is differentiëren wel zo noodzakelijk in het voortgezet onderwijs en wat kunnen we leren van de basisschool?

Boekentips over differentiatie
Welke boeken kun je lezen om je te verdiepen in differentiatie? In de special 'Zie jij het verschil?' vind je deze boekentips.

3 visies in een notendop
Een leraar/docent die succesvol differentieert, past in zijn lessen elementen toe uit onder meer de uitgangpunten van Marzano, Bloom, Simons en Boekaerts. Een beknopte samenvatting van hun visies. 

4 tips om succesvol te differentiëren
Dat leerlingen van ‘klassikaal zenden’ maar 5 procent onthouden, is geen nieuws. Toch, eenmaal voor de klas, zijn we snel geneigd die rol aan te nemen. Geen probleem mits je af en toe ook een andere lesvorm kiest. Tips om dat succesvol te doen.

 

Download hier de volledige special.

Deze special over differentiëren is gemaakt door de redactie van Didactief in samenwerking met CPS Onderwijsontwikkeling en advies. Een financiële bijdrage is geleverd door CPS. Wilt u meer weten, neem dan contact op met Myrthe Meurders, tel. 033 453 42 91 m.meurders@cps.nl of kijk op: www.cps.nl

Deze special verscheen in Didactief, oktober 2012.

Verder lezen

1 Ook Nadal begon bij de basis
2 'Hé, een theoretisch vak kan ook leuk zijn'
3 Durven loslaten
4 In 4 etappes excellent
5 Doe de test: leerkrachtvaardigheden
6 Wat jij kan, kan ik ook
7 Boekentips over differentiatie
8 3 Visies in een notendop
9 4 Tips om succesvol te differentiëren

Click here to revoke the Cookie consent