Dossier

Special: onderwijs blijvend verbeteren

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 13-06-2024 Gewijzigd op 20-06-2024
Door kennis uit onderzoek én praktijk bij elkaar te brengen, kunnen we het onderwijs verantwoord en duurzaam verbeteren. In deze special deelt Onderwijskennis Netwerk Amsterdam (ONA) ervaringen rond evidence-informed werken.

Amsterdamse scholen werken evidence-informed

Scrol omlaag voor de inhoudsopgave van de special.
De pdf download je hier.

Door kennis uit onderzoek én praktijk bij elkaar te brengen, kunnen we het onderwijs verantwoord en duurzaam verbeteren. In Amsterdam slaan wetenschappers, scholen en de gemeente hiervoor de handen ineen. In deze special deelt Onderwijskennis Netwerk Amsterdam (ONA) ervaringen rond evidence-informed werken.

 

Inhoudsopgave:

Amsterdamse scholen leren van elkaar

Goed onderwijs helpt ons onze talenten te ontdekken. Goed onderwijs leert ons de weg te vinden in de wereld. Goed onderwijs zorgt dat we kunnen worden wie we willen zjn. Goed onderwijs is belangrijk. Maar niet vanzelfsprekend.

 

Samen voor beter onderwijs

Wat werkt om achterstanden in het onderwijs in te halen? Met die vraag stapte de gemeente Amsterdam in coronatijd naar Education Lab NL. Het was de start van een gelijkwaardige samenwerking tussen gemeente, kennisinstellingen en scholen.

 

Meer grip op kwaliteit

Blijven prestaties van leerlingen structureel achter? Schaf dan niet zomaar een nieuwe methode aan, maar analyseer eerst de oorzaak en mogelijke oplossingen grondig. Basisschool Pro Rege onderzoekt met een vijfstappenplan hoe zij het rekenonderwijs effectief en duurzaam kunnen verbeteren.

 

Werken aan taalonderwijs

Integraal taalonderwijs is nodig om leerlingen leesvaardiger te maken. De Alan Turingschool en de Pro Rege School helpen andere scholen vooruit met lezen. Op basis van kennis uit onderzoek én de eigen praktijk.


 

Leraren behouden: draai aan de juiste knoppen

Het water staat Amsterdamse scholen aan de lippen als het gaat om het lerarentekort. In het LerarenLab van ONA slaan onderzoekers en scholen de handen ineen om leraren te behouden voor de klas. Vijf vragen aan kartrekker Inge de Wolf.

 

Leren begint bij gedrag

Twaalf jaar geleden besloot basisschool De Driemaster gericht aandacht te besteden aan gedrag van leerlingen. Nu trainen ze andere scholen rond dit thema. ‘Door kennis te delen, kunnen we samen het onderwijs naar een hoger plan tillen.’

 

Geef leerlingen meer regie

Basisschool Wereldwijs in Amsterdam-Zuidoost biedt masterclasses voor collega-scholen over een formatieve aanpak. Door leerlingen te helpen zichzelf in te schalen, geef je ze inzicht in hun leerproces. Trainer Famke Mochel en deelnemer Anne de Rooij vertellen.

 

Doe ook mee!

ONA is er voor álle Amsterdamse basisscholen en onderwijsprofessionals. Want op welke school je ook werkt, er is altijd ruimte voor (onderwijs)verbetering!

 

Deze special is gemaakt in opdracht van Onderwijskennis Netwerk Amsterdam en gepubliceerd op 13 juni 2024 als bijlage bij het mei/juninummer van Didactief.

Verder lezen

1 Amsterdamse scholen leren van elkaar
2 Samen voor beter onderwijs
3 Meer grip op kwaliteit
4 Aan de slag met taal
5 Leraren behouden: draai aan de juiste knoppen
6 Kennis delen over gedrag
7 Geef leerlingen meer regie
8 Doe ook mee!

Click here to revoke the Cookie consent