Maar niet vanzelfsprekend. Dat bleek maar weer uit de Staat van het Onderwijs van dit jaar. De kwaliteit van het onderwijs in Nederland daalt en de verschillen tussen scholen nemen toe. Waar je wieg staat, waar je opgroeit, wordt steeds bepalender voor je toekomst.
Om die tweedeling tegen te gaan, is er veel nodig. Veel geld, veel durf, veel aandacht. En veel bereidheid om elkaar te helpen. Niet voor niets was één van de aanbevelingen van de Onderwijsinspectie: leer van elkaar, neem een voorbeeld aan de scholen waar het goed gaat.
‘Professionalisering
maakt ook het
lerarenvak uitdagend’
Dat is precies wat er gebeurt binnen het Onderwijskennis Netwerk Amsterdam (kortweg ONA in de rest van dit magazine). Amsterdamse scholen helpen elkaar om beter te worden. De afgelopen jaren hebben we met NPO-middelen geïnvesteerd in een netwerk van onderzoeksscholen en expertleraren die evidence-informed werken. Zij delen hun kennis vervolgens weer met collega’s. Zo verspreidt kennis zich als een olievlek over Amsterdamse basisscholen.
Natuurlijk gaat dat niet vanzelf. Met het enorme lerarentekort is het een uitdaging voor scholen om tijd en energie te steken in kennisdeling. En dan moet je ook nog je beste leraren vrijspelen om collega’s van andere scholen te helpen. Ondersteuning vanuit schoolbesturen en gemeente is dan ook onmisbaar. Tegelijk is deze vorm van professionalisering aantrekkelijk en uitdagend voor leraren en biedt het kansen om hen voor het onderwijs te behouden.
ONA is een voorloper in Nederland. De tijd van proeftuinen en uitproberen is voorbij. Inmiddels wordt het Amsterdamse voorbeeld ook landelijk gevolgd met Ontwikkelkracht. En hier in Amsterdam blijven we het ONA-netwerk uitbreiden door nog meer leraren op te leiden en kennis te laten delen. Uiteindelijk willen we dat alle basisscholen in Amsterdam aangesloten zijn. Zodat we allemaal van elkaar blijven leren en doen wat zo belangrijk is: alle Amsterdamse kinderen goed onderwijs geven.
Marjolein Moorman
Wethouder Onderwijs, Jeugd(zorg) & Armoedebestrijding Gemeente Amsterdam
Dit artikel verscheen in de special Onderwijs blijvend verbeteren van het Onderwijskennis Netwerk Amsterdam in Didactief, mei/juni 2024.
1 Netwerk in de steigers
2 Maak de voorschool gratis…
3 Special: onderwijs blijvend verbeteren
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven