Financiële geletterdheid Bijna 20 procent van de Nederlandse leerlingen is onvoldoende financieel geletterd. Ze weten zich geen raad met phishing mail en hebben moeite met het lezen van een salarisstrook. Om hen voor te bereiden op een toekomst waarin zij weloverwogen financiële keuzes maken is het aanleren van financiële vaardigheden hard nodig. In deze special lees je bevindingen uit onderzoek en ervaringen met financiële educatie in het (voortgezet) onderwijs. |
Voor jongeren is geld minder tastbaar en veel ingewikkelder dan vroeger, ziet Wopke Hoekstra. De Minister van Financiën pleit in dit voorwoord voor meer geldeducatie op onze scholen. Want: jong geleerd, is oud gedaan.
Financiële educatie is een ondergeschoven kindje. Dat moet anders, want leerlingen kunnen er veel baat bij hebben, vooral in het vmbo. ‘Kies voor structurele inbedding in het curriculum en focus niet alleen op feitenkennis’, aldus Aisa Amagir, onderzoeker bij het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam.
Economiedocent Erik van Dijk heeft een missie: leerlingen een stevige basis bijbrengen als het gaat om financieel verstandig gedrag. Met het lessenpakket ‘Ik & Geld’ maakt hij tweedeklassers bewust en financieel vaardig.
Geldlessen zijn hard nodig om jongeren en jongvolwassenen uit de schulden te houden, zo blijkt uit onderzoek. Het Nibud pleit al jaren voor financiële educatie als verplicht onderdeel in het curriculum. Maar hoort dit wel in het onderwijs thuis? Vier deskundigen, vier meningen.
Het gesprek aangaan over geld: MoneyWays deed het al in ruim 3.000 schoolklassen door heel Nederland. Binnen het onderwijsprogramma komen jonge rolmodellen in de klas om vanuit hun eigen ervaring te vertellen over geldzaken en zo het taboe te doorbreken. Peer educator Kübra Aksoy vertelt.
Hoe geef je als praktijkschool goed invulling aan financiële educatie? Het Sprongcollege in Deurne en SLO wijzen de weg.
Jongeren vinden het vaak lastig om impulsen te beheersen en zijn extra gevoelig voor beloningen, blijkt uit breinonderzoek. Goed met geld omgaan kan daardoor uitdagend zijn, vooral zodra jongeren achttien worden en zelfstandig geld mogen lenen, vertelt Barbara Braams, hersenonderzoeker bij de Vrije Universiteit Amsterdam.
De special over financiële geletterdheid sluit af met een rij aan feitjes uit het Nibud scholierenonderzoek. Over de geldzaken van jongeren, anno 2021.
Deze special is gemaakt in samenwerking met Wijzer in geldzaken, een initiatief van het ministerie van Financiën,
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven