Dossier

Leesproblemen

Tekst Redactie Didactief, Haytske Zijlstra, Aryan van der Leij, Peter de Jong, e.a.
Gepubliceerd op 14-03-2011 Gewijzigd op 18-01-2021
Leren lezen. De een pakt het sneller op dan de ander, maar soms ligt het tempo zo laag dat het zorgelijk wordt. Leerlingen komen terecht bij de intern begeleider. En altijd gaat het om het wegwerken van een achterstand. De Universiteit van Amsterdam ontwikkelde een nieuw interventieprogramma dat in juni op de markt komt: Bouw! In deze special de onderzoeksresultaten en ervaringen in de praktijk.  

Beter voorkomen dan genezen
Emeritus hoogleraar Orthopedagogiek Aryan van der Leij: 'Wat veel beter werkt dan afwachten tot het mis gaat, is extra hulp bieden voordat er leesproblemen ontstaan.'

Bouw! helpt ernstige leesproblemen voorkomen
In het onderzoeksproject 'Bouw! voor problemen met voorbereidend en aanvankelijk lezen' is de effectiviteit van een computergestuurde leesinterventie binnen de huidige onderwijspraktijk onderzocht. Hierbij werkten UvA-onderzoekers Anne Regtvoort en Haytske Zijlstra samen met expertisecentrum Het ABC.

'De digitale spelelementen maken het aantrekkelijk'
Leesachterstanden vaststellen bij kleuters? Zijn ze daarvoor niet veel te jong? Wie wacht tot groep 3 laat kansen liggen vinden de leraren op basisschool Het Gein in Amsterdam Zuid-Oost.

Faits divers
Hoeveel procent van de leerlingen heeft leesproblemen? En hoe geef je effectieve feedback bij het lezen? Feiten en cijfers over leesonderwijs op een rij.

Minder kinderen straks dyslectisch?
Zal het aantal kinderen bij wie dyslexie wordt vastgesteld in de toekomst drastisch afnemen? Volgens deskundigen Peter de Jong en Chris Struiksma wel als je de instructie en leertijd intensiveert in groep 3. 'Maar alles valt of staat met de didactische vaardigheden van de leraar.'

De tutor als stille kracht
In Bouw! oefenen leerlingen op de computer, maar omdat ze te jong zijn om dat zelfstandig te doen worden ze bijgestaan door tutoren. Die blijken van onschatbare waarde bij leesproblemen. Bij ons ontlasten ze de leraar.'

Eens of oneens?
Moeten leraren meer differentiëren in het leesonderwijs? Wij peilden de meningen onder deskundigen.

Zo houd je het vol!
Wat moet je doen om te zorgen dat Bouw! effectief is en een vanzelfsprekendheid wordt binnen de school? Vijf tips van Marleen Korf, dyslexie behandelaar, die onder supervisie van UvA-onderzoeker Haytske Zijlstra en Het ABC betrokken was bij het onderzoek naar de effectiviteit van het interventieprogramma.

Deze special is gemaakt in opdracht en met financiële bijdrage van de Universiteit van Amsterdam, Lexima en expertisecentrum Het ABC. Wilt u meer weten, neem dan contact op met Lexima of kijk op www.lexima.nl/bouw.

Download de special in pdf 

logo

Verder lezen

1 Beter voorkomen dan genezen
2 Bouw! helpt (ernstige) leesproblemen voorkomen
3 'De digitale spelelementen maken het aantrekkelijk'
4 Leesproblemen: faits divers
5 Minder kinderen straks dyslectisch?
6 De tutor als stille kracht
7 Leraren moeten meer differentiëren in leesonderwijs: eens of oneens?
8 Zo houd je het vol!

Click here to revoke the Cookie consent