Dossier

Hoe geef je les in kritisch burgerschap?

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 08-12-2016 Gewijzigd op 08-12-2016
Wat is een democratie? Hoe ga je in dialoog met iemand die anders denkt dan jij? Wat draag je bij aan de samenleving? Het zijn grote vragen, waar leerlingen over moeten leren nadenken. Hoe stimuleer je dat in de verschillende schoolvakken?

Een vakdidactisch perspectief op democratisch burgerschap

Voorwoord van Gert Biesta, professor aan Brunel University London.

Leren voor het leven

Scholen hebben volgens de inspectie nog te weinig aandacht voor  burgerschapsvorming. De schoolvakken, zoals Nederlands, geschiedenis en natuurkunde, hebben echter veel te bieden. Drie vakdidactische experts in gesprek over hun bijdrage aan burgerschap.

Begin vroeg met intercultureel contact

In een wereld die steeds internationaler wordt, zijn interculturele competenties een belangrijk onderdeel van burgerschapsvorming. Maar wat houden ze in? En hoe kun je ze integreren in het modernevreemdetalenonderwijs (mvto)? Vier antwoorden van taalkundige en lerarenopleider Kristi Jauregi.

Kinderen leren over vraagstukken zoals overstromingen. Waterbewustzijn begint in eigen omgeving

‘Later’ moeten leerlingen kunnen meedenken en beslissen over actuele vraagstukken in hún wereld. Daarom is de ‘eigen omgeving’ bij aardrijkskunde een kerndoel. Maar hoe integreer je dat in je les?

Kritisch denken in de literatuurles

‘Van alle docentvaardigheden die ertoe doen in de les, is het stimuleren van kritisch denken bij leerlingen zo ongeveer de moeilijkste,’ zegt docent Nederlands Martijn Koek

Dialoog in de bèta-les

Een zinvol gesprek voeren over maatschappelijke dilemma’s tijdens de bèta-les? Het gaat meestal niet vanzelf. Het Freudenthal Instituut ontwikkelde een serie lessen en aanpakken voor bètavakken om de dialoog met leerlingen te stimuleren.

Hoe geef je betekenis aan geschiedenis?

Geschiedenisonderwijs draagt bij aan burgerschapsvorming. Dan moeten leerlingen wel uitgedaagd worden om te redeneren en argumenteren in historische en hedendaagse contexten. Hoe doe je dat? Carla van Boxtel en Dick van Straaten* geven tips en voorbeelden van opdrachten.

Deze special is gefinancierd door Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken, Vakdidactiek Geesteswetenschappen en het Freudenthal Instituut.

Download hier de volledige special.

Click here to revoke the Cookie consent