Voorwoord van Gert Biesta, professor aan Brunel University London.
Scholen hebben volgens de inspectie nog te weinig aandacht voor burgerschapsvorming. De schoolvakken, zoals Nederlands, geschiedenis en natuurkunde, hebben echter veel te bieden. Drie vakdidactische experts in gesprek over hun bijdrage aan burgerschap.
In een wereld die steeds internationaler wordt, zijn interculturele competenties een belangrijk onderdeel van burgerschapsvorming. Maar wat houden ze in? En hoe kun je ze integreren in het modernevreemdetalenonderwijs (mvto)? Vier antwoorden van taalkundige en lerarenopleider Kristi Jauregi.
‘Later’ moeten leerlingen kunnen meedenken en beslissen over actuele vraagstukken in hún wereld. Daarom is de ‘eigen omgeving’ bij aardrijkskunde een kerndoel. Maar hoe integreer je dat in je les?
‘Van alle docentvaardigheden die ertoe doen in de les, is het stimuleren van kritisch denken bij leerlingen zo ongeveer de moeilijkste,’ zegt docent Nederlands Martijn Koek
Een zinvol gesprek voeren over maatschappelijke dilemma’s tijdens de bèta-les? Het gaat meestal niet vanzelf. Het Freudenthal Instituut ontwikkelde een serie lessen en aanpakken voor bètavakken om de dialoog met leerlingen te stimuleren.
Geschiedenisonderwijs draagt bij aan burgerschapsvorming. Dan moeten leerlingen wel uitgedaagd worden om te redeneren en argumenteren in historische en hedendaagse contexten. Hoe doe je dat? Carla van Boxtel en Dick van Straaten* geven tips en voorbeelden van opdrachten.
Deze special is gefinancierd door Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken, Vakdidactiek Geesteswetenschappen en het Freudenthal Instituut.
Download hier de volledige special.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven