Nieuws

Bruggenbouwers

Tekst Gjalt Prins
Gepubliceerd op 23-01-2018 Gewijzigd op 24-01-2018
Beeld John Voermans
Onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk staan voor hetzelfde doel: kwalitatief hoogstaand onderwijs. Maar in veel gevallen bereiken de twee sectoren elkaar niet, mogelijk vanwege verschillen in aard en dynamiek. Dat is een gemiste kans, want voor onderwijsverbetering is input vanuit beide werelden noodzakelijk. Hoe kan deze kloof worden geslecht?

In deze special vind je portretten van gepromoveerde docenten die onderzoek uitvoeren op hun eigen school. Deze docent-onderzoekers doen hun toegepaste, vakdidactische onderzoek deels in het belang van de schoolorganisatie. Iedere docent-onderzoeker heeft in overleg met de schoolleiding een onderzoeksplan opgesteld en krijgt daarnaast begeleiding vanuit een universiteit. Dat moet leiden tot een verantwoorde onderwijsverbetering voor de school. Kennis die meteen in de Gjalt Prinspraktijk van alledag bruikbaar is. Scheikundedocente Talitha Visser doet bijvoorbeeld onderzoek naar taalvaardigheid in bètatoetsen, biologiedocent Arjan de Graaf test of je via lesvideo’s leerlingen beter kunt laten leren, en natuurkundedocent Lodewijk Koopman die collega’s probeert te helpen om meer vakoverstijgend te werken.

Alle docenten voeren hun onderwijsonderzoek uit in het kader van project Postdoc-VO, dat financieel mogelijk is gemaakt door het ministerie van OCW. Het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht is penvoerder van dit project. Een auditcommissie bezoekt de scholen en brengt de impact van de diverse onderzoeken op de schoolpraktijk en onderzoekswereld in kaart. Postdoc-VO maakt deel uit van De Lerarenagenda 2015-2020: De leraar maakt het verschil, een toekomstagenda die samen met leraren is ontwikkeld. Een belangrijk thema in deze agenda is het bieden van meer groei- en ontwikkelmogelijkheden voor leraren. Het project Postdoc-VO sluit daar goed bij aan.

De eerste reacties zijn positief: de docenten en hun collega’s zijn ontzettend enthousiast over het onderzoek. De onderzoeksmatige manier van kijken naar het onderwijs brengt de docenten tot nieuwe kennis en inzichten. Daarnaast verwachten we dat deze constructies goed zijn voor de samenwerking tussen universiteiten en scholen. Ook hopen we dat het loopbaanperspectief van de deelnemende docenten door het project verbetert. Laat je dan ook inspireren door de docent-onderzoekers in deze special. Veel leesplezier!

 

Gjalt Prins

Projectleider Postdoc-VO bij Freudenthal Instituut

Dit artikel verscheen in de special Gek op kennis. Deze special is gemaakt in opdracht van en met een financiële bijdrage van het Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. De special verscheen in Didactief, januari/februari 2018.

Verder lezen

1 Gek op kennis

Click here to revoke the Cookie consent