Online bekijken

Didactief, november 2018 - preview

Tekst Redactie
Gepubliceerd op 31-10-2018 Gewijzigd op 30-10-2018
Wat vind je deze maand in Didactief en op Didactief online? Lees het hier! 

Wat ging er mis in Maastricht?

Het zal je deze zomer niet ontgaan zijn: het examendrama bij VMBO Maastricht. Honderden leerlingen zaten plotseling zonder diploma. Hoe kon dit gebeuren? Had dit drama voorkomen kunnen worden? Didactief ging in gesprek met betrokken partijen en probeert lessen te trekken uit het gebeurde.

Verder spraken we met Pieter Slaman over 100 jaar OCW en vertelt Rikkert van der Lans wat er nodig is voor betrouwbaarder sociaalwetenschappelijk onderzoek. Ook staan er weer een aantal mooie online exclusives voor je klaar!

Omstreeks 6 november ligt de nieuwe Didactief op je mat en verschijnt het nummer online, maar als nieuwsbriefabonnee kun je nu al een aantal artikelen lezen!

Formatief evalueren in het po [preview!]

Heb je vorige maand ons interview met Dylan Wiliam gelezen en ben je enthousiast geworden over formatief evalueren

Ook in het basisonderwijs kun je formatief evalueren heel goed inzetten! Een nieuw leernetwerk brengt belangstellende basisscholen bij elkaar. ‘Ik heb nog nooit met zo veel plezier voor de klas gestaan.’ 

Rondom het Binnenhof [preview!]

Elke maand gaan onderwijskenners, politici en bestuurders in gesprek over een brandende kwestie.

Deze maand: Alexander Rinnooy Kan (commissie beroepsgroep leraren) en Miranda Timmermans (Vereniging van lerarenopleiders) over de vorming van een serieuze beroepsgroep. 

Er moet geld bij [preview!]

Onderzoek sociale wetenschappen kan betrouwbaarder. Veel onderzoeksresultaten in de sociale psychologie worden geen tweede keer gevonden. Hoe kan dit beter? De kans op herhaling wordt groter als onderzoek uit meer metingen bestaat. Maar dan hebben de sociale wetenschappen wel meer budget nodig, aldus Rikkert van der Lans.

Vol tegen elkaar in [preview!]

Het ministerie van OCW bestaat honderd jaar. Pieter Slaman schreef er (samen met anderen) een boek over: In de regel vrij. Hij ontdekte een ‘shakespeareaans drama’, waarin iedereen vanuit zijn eigen perspectief tegengestelde idealen nastreeft. 

Houston, wij hebben een probleem 

Paul Kirschner - Mijn columns en blogs van dit najaar gingen over bewezen leerstrategieën die leerkrachten, maar vooral leerlingen en hun ouders kunnen gebruiken. Deze keer een zeer effectieve en efficiënte aanpak voor leerkrachten om leerlingen te helpen problemen te leren oplossen: een uitgewerkt voorbeeld.

Het Talenparadijs

Maaike Verrips - Je kunt als taalkundige bijna geen krant openslaan of kommer en kwel springen je tegemoet. Weer minder studenten, weer studies die het niet meer redden, weer minder geld. Daar moet nodig iets aan gebeuren. En mijn stelling is: dat moet niet alleen – dat kan ook.

'Niet alleen vernieuwen, maar vooral verbeteren'

Op 5 oktober 2018 vond het LOF-festival plaats. Innoverende leraren kwamen samen om nieuwe kennis op te doen en hun projecten te starten, uit te werken of zelfs al te evalueren. Didactief dook in de wereld van het LerarenOntwikkelFonds en de pionierende leerkracht.

Jongeren en democratie: naar een tirannie van de meerderheid?

Hessel Nieuwelink - De democratische gezindheid van jongeren lijkt wel permanent onderwerp van discussie te zijn. Ook nu is dat weer het geval. Vinden jongeren democratie belangrijk? Neemt complexiteit in het denken over democratie toe als zij ouder zijn? En zijn er daarin verschillen tussen jongeren in het vmbo en het vwo?

Click here to revoke the Cookie consent