… en neem een voorbeeld aan ons

Tekst Miranda Timmermans
Gepubliceerd op 31-10-2018
Elke maand gaan onderwijskenners, politici en bestuurders in gesprek over een brandende kwestie.

Bijhouden van je professionalisering is voor lerarenopleiders de gewoonste zaak van de wereld. Naast een vereniging van lerarenopleiders (Velon) bestaat er namelijk al jaren ook een onafhankelijk beroepsregister van lerarenopleiders (BRLO). Dit register is gebaseerd op de beroepsstandaard voor lerarenopleiders. Zowel de beroepsstandaard als de registratieprocedure zijn van onderop ontwikkeld, door collega’s zelf, en voorzien in een assessment van de kwaliteit van professionalisering.

Ben je een gemiddeld ervaren lerarenopleider en wil je jouw professionele ontwikkeling zichtbaar maken? Dan kun je een registratieaanvraag doen, waarbij je vragen beantwoordt over hoe en op welke wijze jij dat aanpakt. Dat kan van alles zijn en verschilt per persoon en per situatie. Kijk maar eens om je heen: waar leer jij van? Welke congressen bezoek je, welke boeken lees je, welk onderzoek doe je, aan welke intervisiegroepen doe je mee? Het zijn allemaal leermomenten. De manier waarop jij je professionaliseert, is je individuele verantwoordelijkheid. Maar wij denken dat hoe dan ook, de groep of je team er beter van wordt als jij je als individu ontwikkelt. Lerarenopleiders ervaren gezamenlijke beroepsregistratietrajecten dan ook als zeer waardevol en leerzaam.

De eerste keer wordt je aanvraagdossier beoordeeld door twee erkende registratiebeoordelaars: onafhankelijke, geregistreerde lerarenopleiders met aantoonbare assessmentvaardigheden. Geen voorgestructureerde lijst van activiteiten dus die wel of niet akkoord zijn. Geen dichtgetimmerde protocollen. De beoordelaars beoordelen hoe jij jouw kwaliteit als lerarenopleider onderhoudt en verhoogt. Dit gebeurt in een schriftelijke beoordeling en kan worden aangevuld met een persoonlijk gesprek. Na een positieve beoordeling word je voor vier jaar opgenomen in het beroepsregister en kun je je registratie daarna verlengen door middel van een peer review. Van, voor en door lerarenopleiders dus. Zo simpel kan professionalisering van onderop zijn. Wij kunnen er veel over vertellen en zouden graag een informateur aanbieden om een plan van aanpak te maken.


Miranda Timmermans, voorzitter Velon.

 

Lees hier de bijdrage van Alexander Rinnooy Kan, voorzitter commissie beroepsgroep leraren, waarop dit een reactie is.

Lees ook het onderzoek van Theo Wubbels en Jan van Tartwijk over het Lerarenregister.

Dit artikel verscheen in de serie Rondom het Binnenhof in Didactief, november 2018.

 

Verder lezen

1 Professionaliseer van onderop…

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent