Recensies

boekenWIJZER

Tekst Hannah Wolff
Gepubliceerd op 24-04-2017 Gewijzigd op 20-06-2019
In BoekenWIJZER attenderen we je op boeken die handig, leerzaam of inspirerend zijn. Lijkt zo'n nieuw boek je wel wat? We verloten telkens 1 exemplaar. Vul het formulier in en maak kans op gratis vakliteratuur. Deze maand: 'Aan de slag met W&T-onderwijs', 'Hulpwaaier verborgen regels', Wij zijn leiders' en 'Differentiëren in alle vakken'. 

Aan de slag met W&T-onderwijs

Om kinderen te leren omgaan met de vele technologische ontwikkelingen, moeten basisscholen vanaf 2020 meer aandacht gaan besteden aan wetenschap en technologie (W&T). Dat zou ze beter moeten voorbereiden op een arbeidsmarkt waarin technische basiskennis onmisbaar is. Kinderen moeten ‘onderzoekend en ontwerpend leren’, waarbij ze vaardigheden ontwikkelen zoals mediawijsheid, probleemoplossing en een basis aan ICT-kennis. Om leerkrachten hierop voor te bereiden is er Aan de slag met W&T-onderwijs.

Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste is theoretisch: wat is W&T-onderwijs, wat houdt het leermodel in en wat leren we de ‘technici van de toekomst’? In het tweede deel staat de praktijk centraal. In de acht korte hoofdstukken staan ruim vijftig tips en voorbeelden. Wat te doen als je zelf niet heel technisch bent, hoe houdt je de lessen betaalbaar, hoe kom je aan de juiste faciliteiten voor W&T-lessen en wat kun je de leerlingen überhaupt aanbieden? De praktische handvatten worden afgewisseld met interviews, met ervaringen van leraren die W&T-onderwijs al hebben ingevoerd op hun basisschool.

Aan de slag met W&T-onderwijs. Meer dan 50 tips en voorbeelden | Suzanne Wardenaar en Harrie Ozinga | paperback | 104 pagina’s | € 21,00 | ISBN 9789088508073 | Uitgeverij SWP | 1e druk, 2019

 

Hulpwaaier verborgen regels

De meeste kinderen leren sociale vaardigheden thuis en in hun omgang met anderen, en kunnen goed inschatten wat wel correct is en wat niet in sociale situaties. Er zijn echter ook kinderen die al die ongeschreven regels niet goed begrijpen, bijvoorbeeld vanuit een leerstoornis zoals autisme of ADHD.

Voor die kinderen is deze waaier gevuld met honderden sociale gedragsregels, geclusterd in dertig thema’s, zoals ‘afspraken maken’, ‘eten en drinken’, ‘opruimen’, ‘mediawijsheid’, ‘verkeer’, ‘boos’, en ‘grapjes, plagen en pesten.’ Het idee is dat je per dag, of per relevante situatie, een of meerdere van de regels doorneemt, zodat sociale interactie steeds makkelijker wordt. De waaier is zeer praktisch en er is goed over nagedacht. Behalve de regels bij voor de hand liggende sociale situaties zoals in winkels, horeca, op school, en bij persoonlijke hygiëne, wordt er bijvoorbeeld ook uitleg gegeven over alle feestdagen en wat die voor verschillende mensen kunnen betekenen.

Hulpwaaier 1001 verborgen regels. Een schat aan tips, eyeopeners en energizers  | Natasja Hoogerheide (red.) | 196 pagina’s | € 15,95 | ISBN 9789491806971 | Uitgeverij Pica | 2017

 

Wij zijn leiders

In Wij zijn leiders gaat leraar en pedagoog Marcel van Herpen in op een ethisch vraagstuk: hoe kunnen we omgaan met alle technologische ontwikkelen, zoals robotisering, kunstmatige intelligentie en the internet of things? Volgens Van Herpen is leiderschap hard nodig in de nabije toekomst: men moet de verantwoordelijkheid nemen voor het eigen handelen, gelijk met de opkomst van de steeds autonomer handelende technologie (denk aan Alexa en zelfrijdende auto’s). Hij doorspekt zijn verhaal met citaten van vijfentwintig bekende Nederlanders, die hij als presentator interviewde voor de Fontys Denk Groter-debatten. Dat zijn bijvoorbeeld Mark Rutte, Prinses Laurentien, Youp van ’t Hek en Paul de Leeuw.

Het boek behandelt allerlei grote vragen: in wat voor wereld wil je leven? In welke relatie ben jij autonoom? Wat is jouw doel? De rode draad tussen al de vragen en hun antwoorden is het proces tussen de drie kanten die Van Herpen ziet in elk mens: leerling, leraar en leider. Die drie rollen beïnvloeden en steunen elkaar, tot je jezelf kan betitelen als leider. Het is een interessant idee, en het boekje leest makkelijk weg, maar de constante stroom aan semi-relevante citaten van BN’ers komt de algemene visie niet altijd ten goede en is vooral afleidend.

Wij zijn leiders. Antwoorden op vragen van de toekomst met de mens als leerling, leraar en leider | Marcel van Herpen | 112 pagina’s | Paperback | € 18,00 | ISBN 9789082352443 | Centrum Pedagogisch Contact | 2018

Lees hier meer van Marcel van Herpen.

 

Differentiëren in alle vakken

De insteek van de auteurs is dat alle kleine beetjes helpen met differentiëren, hoe moeilijk dat ook kan zijn, zeker in een klas met dertig middelbare scholieren. Het werkboek is gevuld met toegankelijke, kleine ingrepen en oplossingen, om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de verschillende leerbehoeften van je leerlingen. Het boek bestaat uit 53 werkvormen en 48 tips, opgezet naar het model van Volledige Instructie: het doel van de opdracht, het hoe en wat, hoe en waar de leerlingen hulp kunnen zoeken, hoeveel tijd er nodig of beschikbaar is en wat de opbrengst van de opdracht is. Daarnaast hebben de auteurs aan elke werkvorm suggesties voor gebruik toegevoegd. Voor nog meer gebruiksgemak wordt ook aangegeven of de werkvorm vooral geschikt is om lesstof te onthouden, te begrijpen of toe te passen.

Enkele voorbeelden van de werkvormen zijn met een woordweb voorkennis ophalen, de één-minuut-spreekbeurt, quizvragen bedenken, rollenspel,  en spiekbriefjes maken.

Voor alle leraren, van alle vakken, op alle niveaus van voortgezet onderwijs.

Differentiëren in alle vakken. 101 werkvormen en tips voor het voortgezet onderwijs | Johan Keijzer, Det van Gils en Karen Verheggen | 127 pagina’s | Paperback | € 19,50 | ISBN 9789046906477 | Uitgeverij Coutinho | 2018

 

 

Vul het formulier in en loot mee!

 

Verder lezen

1 Win: Becoming a High Expectation Teacher
2 Win: Juffen zijn toffer dan meesters
3 WIJZERarchief

Click here to revoke the Cookie consent