Scrol omlaag voor de inhoudsopgave van de special.
De pdf download je hier.
Alle kinderen en jongeren verdienen het om het plezier in lezen te ontdekken. Zodat ze kunnen uitgroeien tot blijvende lezers. Het vraagt om effectieve leesbevordering en goed leesonderwijs. Maar hoe ziet dat er concreet uit in de klas? En waar begin je?
In deze special vind je inspirerende voorbeelden uit de praktijk.
Inhoudsopgave:
Leerlingen worden rijk in hun hoofd met verhalen van anderen,’ zegt één van de geïnterviewde leraren in deze Didactief-special. Mooier kun je het effect van lezen misschien niet uitdrukken.
Leraren zijn belangrijke leesbevorderaars. Dat worden ze door op de pabo al te leren hoe je kinderboeken en lezen een plek geeft in de klas. Twee pabodocenten vertellen.
IKC De Wieden in Zwolle zette de afgelopen jaren volop in op thematisch leesonderwijs. ‘Elk kind dat onvoldoende geletterd de wereld in gaat, is er één te veel’, stelt directeur Judith Pool.
Alle kinderen en jongeren verdienen het om het plezier in lezen te ontdekken. Zodat ze kunnen uitgroeien tot blijvende lezers. Het vraagt om effectieve leesbevordering en goed leesonderwijs. De faits divers van de Stichting Lezen inspireert.
Ruim baan voor lezenLezen toekomstige leraren nog? Van leraren in spe mag je verwachten dat zij (kinder)boeken kennen en er in de klas enthousiast mee aan de slag gaan. Met het congres Ruim baan voor lezen op 1 oktober 2024 biedt Stichting Lezen pabodocenten handvatten om daaraan te werken. Want: er gebeurt al veel moois in de opleidingen, maar het kan nog beter. |
Van leerling tot leraar, van kranten tot boeken en zelfs films: leesonderwijs verdient breed de aandacht. Caroline Wisse en Linda Vos, beiden leraar Nederlands in het vo, wisselen ervaringen uit.
Leesbevordering is ook op het mbo belangrijk. Hoe krijgen we studenten aan het lezen? Drie leesbevorderaars in het mbo vertellen over hun reis.
Leesonderwijs op een praktijkschool? Natuurlijk! Famke Wink begon er op PRO Drachten in 2005 al mee. Bijna twintig jaar later dringt op steeds meer plekken het besef door dat ook voor deze leerlingen inspanningen lonend zijn.
Eén van de ingrediënten van effectief leesonderwijs is leerlingen veel vrij laten lezen en rijke teksten aanbieden. We geven vijf tips van rijke jeugdboeken voor vo-leerlingen.
SpringlezendLezen leuker maken doe je met springlezend.nl: hét inspiratieplatform van en voor leraren zoals jij. Bekijk de tips van je collega’s, voor po en vo. Laten we samen hele klassen springlezend maken! Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte, óók over de online talkshow Springlezend LIVE op woensdag 27 november. |
Stichting Lezen is de drijvende kracht achter de leesbevordering in Nederland. Zij genereert kennis over lezen en verbindt partijen die er samen voor zorgen dat kinderen en jongeren goede en gretige lezers worden en blijven.
Deze special is gemaakt in opdracht van Stichting Lezen en gepubliceerd op 4 april 2024 als bijlage bij het aprilnummer van Didactief.
1 Lezen maakt rijk
2 Pabo moet stevige leesbasis leggen
3 Voorlezen: het belangrijkste vak op je rooster
4 Faits divers: het tij keren
5 Op weg naar effectief leesonderwijs
6 Ook het mbo leest
7 Beter lezen op de praktijkschool
8 Special lezen: Vijf jeugdboeken voor lezen in het vo
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven