Dossier

Special: Naar een sterke basis rekenen-wiskunde

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 15-01-2024 Gewijzigd op 12-01-2024
Rekenen-wiskunde zijn basisvaardigheden, je kunt niet zonder in de samenleving. In deze special vertellen scholen en lerarenopleiders wat het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde voor hen kan betekenen.

Scrol omlaag voor de inhoudsopgave van de special.
De pdf download je hier.

Rekenen-wiskunde zijn basisvaardigheden, je kunt niet zonder in de samenleving. Peil-metingen van de inspectie en het meest recente PISA-onderzoek laten zien dat Nederlandse leerlingen hier en daar achterblijven. Met name met complexe rekenvaardigheden blijven sommigen achter.

In deze special vertellen scholen en lerarenopleiders wat het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde voor hen kan betekenen om het beter te gaan doen.

 

Inhoudsopgave:

Voorwoord: Onderweg naar 1S

Deze special inspireert je om hogere rekendoelen te stellen voor ál je leerlingen. En geeft tips waar je hulp kunt krijgen als je even niet weet hoe je dat voor elkaar gaat krijgen.

 

 

Samen waarde toevoegen aan 1S

Hoe zorg je er voor dat leerlingen bij de rekenles blijven? En vooral: wat kunnen we daar zelf aan doen? Die vraag stelde de Herman Gorterschool in Zaandam aan het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde.

 

 

Analyseren hoe leerlingen denken

Een rekencoördinator bevordert het samen werken aan goed rekenonderwijs. Monique Priessen en Daphne Coerse van kbs Crescendo in Almere vertellen hoe zij dat samen met hun collega’s aanpakken.

 

 

‘Wiskunde is overal’

Neem de tijd om aandacht voor rekenen-wiskunde in verschillende vakken goed op elkaar af te stemmen. Dat leidt niet alleen tot betere resultaten, maar geeft ook rust voor zowel leerlingen als docenten. Dat benadrukt het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde.

 

De rekencoördinator maakt het verschil

Wil je het rekenonderwijs op school een boost te geven, dan is een rekencoördinator onmisbaar. Hoe kun die het beste opleiden en begeleiden, en wat zie je daarvan terug in de klas? Didactief sprak met twee ervaren rekencoördinatoren en een pabodocent rekenen/wiskunde.

 

 

Zet ook de ramen open!

Nog beter reken-wiskundeonderwijs begint bij de leraar. Maar van wie leert de juf rekenen? Van de lerarenopleider. In Amsterdam en Utrecht zijn momenteel verdiepingscursussen voor deze doelgroep.

 

 

‘Laaggecijferdheid is maatschappelijk vraagstuk’

Het nieuwe Expertisepunt Rekenen-Wiskunde is een van de vier expertisepunten voor basisvaardigheden. Projectleider Paul Drijvers, hoogleraar didactiek van de wiskunde bij het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht, legt uit wat het expertisepunt voor scholen kan betekenen.

 

 

Faits divers: Naar een sterke basis

Maak kennis met de lesmodules van Rekenvoort en RekenGroen, het tijdschrift Volgens Bartjens en meer.

 

Deze special is gemaakt in opdracht van het ministerie van OCW en gepubliceerd op 15 januari 2024.

Verder lezen

1 Rekenen opent deuren
2 Waarom rekenen-wiskunde niet in het gangbare onderwijsmodel past
3 Over (wiskunde)onderwijs

Click here to revoke the Cookie consent