Hoe kun je leerlingen stimuleren om zelf de regie te leren nemen over media, internet en technologie? En hoe houd jij als onderwijsprofessional zelf regie over het stimuleren van digitale geletterdheid in je klas, die past bij jou en jouw school zonder daarbij de behoeftes van leerlingen uit het oog te verliezen? In deze special recente inzichten en tips van leerkrachten, onderzoekers en andere deskundigen. |
‘Like’ het of niet, digitalisering in het onderwijs is een feit. Offline en online zijn twee kanten van dezelfde medaille, en niets doen is geen optie meer. Het onderwijs is hard nodig om kinderen te leren daar bewust en kritisch mee om te leren gaan. Oftewel: om digitaal geletterder te worden. Hoe pak je dat aan?
Leg leerlingen niet op wat ze moeten leren als het gaat om mediawijsheid, maar betrek hen in een gezamenlijke aanpak. Dat is het advies van onderzoeker Esther Rozendaal. Door met leerlingen samen te ervaren en te onderzoeken hoe media hun leven beïnvloeden ontstaat effectieve media-educatie die aansluit bij hun belevingswereld.
Digitale geletterdheid wordt op termijn een basisvaardigheid in het nationale curriculum, maakte minister Wiersma deze zomer bekend. Daarmee komt dit vakgebied op gelijke voet met rekenen, taal en burgerschap. Wat betekent deze verandering voor scholen en leerlingen?
Hoe laat je 10- tot 15-jarigen ontdekken hoe algoritmes werken? En wat de risico’s zijn? Door ze zelf te laten programmeren, rond een onderwerp uit hun leefwereld. Hoogleraar en vo-docent Felienne Hermans vertelt hoe dat uitpakt.
Taal is cruciaal bij het digitaal geletterder maken van je leerlingen, betogen Martine Gijsel, Eva van de Sande en Eliane Segers.
Tik de naam van een beroemdheid in op Google en je krijgt miljoenen zoekresultaten. Hoe selecteer je daaruit bruikbare informatie? Op de Dr. De Visserschool in Breda leert groep 8 een goede zoekvraag te stellen en kritisch naar bronnen te kijken.
Leerlingen met een licht verstandelijke beperking zijn vaker slachtoffer van cyberpesten, manipulaties en seksueel misbruik via (sociale) media dan andere jongeren. Jeugd en media-deskundige Peter Nikken ziet dagelijks tot welke problemen dat leidt maar heeft ook tips hoe scholen kunnen helpen.
Cijfers over geletterdheid, het Imp@ctspel en programmeren met Hedy: Edux heeft een schat aan tips.
Deze special was onderdeel van Didactief, november 2022. Hij kwam tot stand in samenwerking met Edux. Meer weten? Verdiep je in Edux.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven