Artikelen

Faits divers: digitalig met Edux

Tekst Redactie
Gepubliceerd op 10-11-2022 Gewijzigd op 04-08-2023
Beeld Shutterstock
Cijfers over geletterdheid, het Imp@ctspel en programmeren met Hedy: Edux heeft een schat aan tips.

Digitale geletterdheid in cijfers

Leerkrachten geven hun leerlingen gemiddeld een 6,0 voor digitale geletterdheid. Scholen met 75% of meer achterstandsleerlingen scoren gemiddeld een 5,1 op digitale geletterdheid. 72% van de 3-6  jarigen kan zelfstandig foto’s en filmpjes maken. 3 uur per dag zijn kinderen in de leeftijd van 7-12  jaar thuis met media bezig. Slechts 10-20% van de ouders van jonge kinderen geeft uitleg bij wat kinderen op een scherm tegenkomen, praten erover of ondersteunen erbij. 55% van de kinderen uit groep 7 en 8 heeft wel eens gezien dat er iemand online gekwetst of buitengesloten werd. Meer dan 50% van de kinderen kwam voor de ander op, online of offline.

 

App noot muis

Digitale geletterdheid integreren met taal? Op app noot muis (Wikiwijs) vind je meer dan honderd gratis lesactiviteiten over vakintegratie taal en digitale geletterdheid. Je kunt zoeken op taalmethode, taaldoel en digitale geletterdheid doel.

> Kijk voor meer informatie op de website.

 

Vliegende start

Samenwerken aan een visie op digitale geletterdheid? Met opdrachten van Teamwerk van Kennisnet (als praktische uitwerking van het Handboek Digitale Geletterdheid), zet je al in een uurtje de volgende stap van visie naar vakintegratie.

> De opdrachten vind je hier.

 

Programmeren? Kinderspel!

Leren programmeren lastig? Niet met de laagdrempelige programmeertaal van Hedy die kinderen vanaf groep 5 (M5) al kunnen leren. Maak je een fout in de interpunctie, dan loopt de code bij Hedy niet meteen vast, iets wat wel gebeurt in de populaire programmeertaal Python. Het voordeel van Hedy is dat het een graduele programmeertaal is. Ieder level voegt Hedy nieuwe regels toe, en zo leert je leerling steeds nieuwe commando’s. Naarmate hij of zij verder komt, komen er meer regels bij, tot de leerling aan het einde alle regels kent die nodig zijn om in Python te kunnen  programmeren.

> Hedy in de klas proberen? Check de website.

 

Samen impact maken

Om digitale geletterdheid een goede plek te kunnen geven in je onderwijsaanbod, zijn draagvlak en kennis essentieel. Met het Imp@ctspel krijg je jouw team in beweging om één gedeelde en gedragen richting op te gaan. Met digitale dilemma’s, grappige persoonlijke vragen en casussen van nu én de nabije toekomst bepalen jullie de do’s en don’ts voor digitale geletterdheid. Het resultaat van een spelsessie: een krachtig standpunt dat door het team wordt gedragen.

> Meer info op: edux.nl/impactspel en check ook de kortingsactie op pagina 2 van deze special.

 

Coming soon

Binnenkort start het onderzoeksproject Digitalisering en Gelijke kansen van de Nationale Wetenschapsagenda. Wil jij meer informatie of meedoen? Kijk op nwo.nl/nwa of mail naar [email protected].

 

Dit artikel verscheen in de Edux-special van Didactief, november 2022.

Verder lezen

1 Special: Digitale geletterdheid

Click here to revoke the Cookie consent