Het onderwijs is hard nodig om kinderen te leren daar bewust en kritisch mee om te leren gaan. Oftewel: om digitaal geletterder te worden. Hoe pak je dat aan?
‘Dit is een willen-wetenvraag, waarop we het antwoord niet zomaar paraat hebben en waar we meerdere bronnen voor nodig hebben’, zegt Bas van den Brand tegen de leerlingen in zijn co-teaching les over informatievaardigheden in deze special. Bas illustreert met deze quote misschien wel een kerngedachte in de discussie over digitale geletterdheid in het onderwijs. We willen het weten, maar er is geen kant en klare oplossing. Want als we samen vooruit willen met digitalisering, dan moeten we ook erkennen dat er verschillen zijn in leerkrachtvaardigheden en leerlingvaardigheden. Om digitale geletterdheid structureel in het curriculum onder te brengen zijn dus ruimte en tijd nodig om samen standpunten te bepalen en te kunnen ontwikkelen. En dat is essentieel, zeker met het voornemen van de overheid om digitale geletterdheid als een van de basisvaardigheden te gaan opnemen. Visies en ideeën over hoe je dat doet, vind je in het artikel De stelling. Over één ding zijn de geïnterviewden het eens: start vanuit je eigen onderwijs. De relatie met taal is daarin bijvoorbeeld een logische link. En door vakintegratie met de creatieve vakken kun je leerlingen ook helpen om zich bewust te worden van hun online bubbel. ‘Zullen we beginnen met kleinere vragen die ons op weg helpen?’ aldus Bas. Goed idee, en betrek daar vooral ook je leerlingen bij. Want vanuit een open houding met ze praten over hun online gedrag biedt jou inzicht en stimuleert bij hen empowerment, zo blijkt uit de co-creatie projecten van onderzoeker Esther Rozendaal. Co-creatie was ook onze voedingsbodem in deze drie jaar dat we het professionaliseringsprogramma Digitalig ontwikkelden. In dat innovatieproject deden we waardevolle inzichten op met onderwijs, onderwijspartners en wetenschappers. Met deze special bundelen we recente inzichten van onze samenwerkingspartners, en delen we natuurlijk veel praktische tips. Zodat jouw leerlingen én jij digitaal geletterder kunnen worden. Want regie stimuleren, nemen en houden - het onderwerp van deze special - dat doen we samen.
Eva van de Sande is programmamanager van het professionaliseringsprogramma Digitalig bij Edux, en co-creatiemanager bij het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) aan de Radboud Universiteit.
Dit artikel verscheen in de Edux-special van Didactief, november 2022.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven