Dossier

Special: De Pedagogische Opdracht

Tekst Redactie
Gepubliceerd op 26-01-2023 Gewijzigd op 06-09-2023
In januari 2023 verscheen in Didactief een special over het lectoraat De Pedagogische Opdracht van Hogeschool InHolland. Met bijdragen van onder andere lector Mascha Enthoven, lerarenopleider en onderzoeker Theo van den Bogaart, en docent en onderzoeker Marietje Beemsterboer.

De Pedagogische Opdracht

In het onderwijs krijgen leerlingen niet alleen kennis aangereikt, maar vormen zij zich geleidelijk tot individuele persoonlijkheden. In dit proces speelt de leerkracht een essentiële rol. De Pedagogische Opdracht stimuleert en begeleidt leerkrachten en andere onderwijsprofessionals deze rol meer naar zich toe te trekken en te onderbouwen.

 

Download de pdf hier.


Aandacht voor details

Doret de Ruyter over het belang van pedagogisch en onderwijskundig onderzoek naar de details van het handelen van leraren.
Beeld: Lilian van Rooij

 

 

'Pedagogiek zit in alle onderwijs verweven'

Mascha Enthoven onderzoekt binnen haar lectoraat aan de Hogeschool Inholland met leraren in opleiding en schoolteams hoe zij pedagogiek kunnen verankeren in hun werk voor de klas.
Beeld: Stijn Rademaker

 

 

Religieuze idealen in de praktijk

Kritische reflectie en benoemen wat je met z’n allen wilt bereiken; daarom draait het onderzoek van Marietje Beemsterboer. Basisschool Elif neemt deel aan dit onderzoek. Beemsterboer en directeur Yusuf Altuntas vertellen over religieuze en vrije vorming op een islamitische school.
Beeld: Joost Bataille

 

 

Meesterlijk met mensen

Persoonsvorming aan de pabo. Hoe ziet dat eruit? Tijdens hun stage hielden pabo-studenten van Inholland die het keuzeonderwijs ‘Meesterlijk met mensen’ volgden een dagboek bij. Ze beschreven ervaringen, reflecteerden daarop en kregen feedback. De fragmenten – waarvan er hier drie zijn geselecteerd – geven een bijzondere inkijk in de praktijk.

 

Rekenen opent deuren

Hoe zorg je dat leerlingen goed sommen kunnen maken én dat het reken-wiskundeonderwijs bijdraagt aan hun persoonlijke ontwikkeling? Advies komt van lerarenopleider en onderzoeker Theo van den Bogaart.

 

Van lerarenopleiding naar partnerschap

Binnen de Noord-Hollandse Samenscholing bezoeken leraren in opleiding een dag in de week een basisschool om in een speciaal leerteam met leraren en praktijkbegeleiders theorie en praktijk aan elkaar te koppelen. ‘We leren van en met elkaar.’

 

Zo maak je verschil

Alle kinderen gelijke kansen bieden, kan voor leraren uitdagend zijn. Wat een kind nodig heeft, verschilt per situatie. Twee leraren vertellen hoe het project ‘Kansen in context’ hen helpt om meer grip te krijgen op deze complexe opgave.

 

Persoonsvorming speelt continu

Ze was net begonnen aan een minor over persoonsvorming, toen Sanne Alderliesten tijdens de pabo-opleiding een lastige stageklas trof. Ze kon de theorie meteen toepassen in de praktijk.

 

 

Deze special was onderdeel van Didactief, januari/februari 2023. Hij kwam tot stand in samenwerking met Hogeschool InHollandMeer weten over het lectoraat De Pedagogische Opdracht?

Verder lezen

1 Dossier: pedagogisch handelen

Click here to revoke the Cookie consent