De Pedagogische OpdrachtIn het onderwijs krijgen leerlingen niet alleen kennis aangereikt, maar vormen zij zich geleidelijk tot individuele persoonlijkheden. In dit proces speelt de leerkracht een essentiële rol. De Pedagogische Opdracht stimuleert en begeleidt leerkrachten en andere onderwijsprofessionals deze rol meer naar zich toe te trekken en te onderbouwen. |
Doret de Ruyter over het belang van pedagogisch en onderwijskundig onderzoek naar de details van het handelen van leraren.
Beeld: Lilian van Rooij
Mascha Enthoven onderzoekt binnen haar lectoraat aan de Hogeschool Inholland met leraren in opleiding en schoolteams hoe zij pedagogiek kunnen verankeren in hun werk voor de klas.
Beeld: Stijn Rademaker
Kritische reflectie en benoemen wat je met z’n allen wilt bereiken; daarom draait het onderzoek van Marietje Beemsterboer. Basisschool Elif neemt deel aan dit onderzoek. Beemsterboer en directeur Yusuf Altuntas vertellen over religieuze en vrije vorming op een islamitische school.
Beeld: Joost Bataille
Persoonsvorming aan de pabo. Hoe ziet dat eruit? Tijdens hun stage hielden pabo-studenten van Inholland die het keuzeonderwijs ‘Meesterlijk met mensen’ volgden een dagboek bij. Ze beschreven ervaringen, reflecteerden daarop en kregen feedback. De fragmenten – waarvan er hier drie zijn geselecteerd – geven een bijzondere inkijk in de praktijk.
Hoe zorg je dat leerlingen goed sommen kunnen maken én dat het reken-wiskundeonderwijs bijdraagt aan hun persoonlijke ontwikkeling? Advies komt van lerarenopleider en onderzoeker Theo van den Bogaart.
Binnen de Noord-Hollandse Samenscholing bezoeken leraren in opleiding een dag in de week een basisschool om in een speciaal leerteam met leraren en praktijkbegeleiders theorie en praktijk aan elkaar te koppelen. ‘We leren van en met elkaar.’
Alle kinderen gelijke kansen bieden, kan voor leraren uitdagend zijn. Wat een kind nodig heeft, verschilt per situatie. Twee leraren vertellen hoe het project ‘Kansen in context’ hen helpt om meer grip te krijgen op deze complexe opgave.
Ze was net begonnen aan een minor over persoonsvorming, toen Sanne Alderliesten tijdens de pabo-opleiding een lastige stageklas trof. Ze kon de theorie meteen toepassen in de praktijk.
Deze special was onderdeel van Didactief, januari/februari 2023. Hij kwam tot stand in samenwerking met Hogeschool InHolland. Meer weten over het lectoraat De Pedagogische Opdracht?
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven