Dossier

Radicalisering

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 18-02-2016 Gewijzigd op 16-07-2018
Hoe ga je om met radicaliserende leerlingen in de klas? Wat kan de school doen om radicalisering te helpen signaleren? En waarom kiezen jongeren voor de orthodoxe islam? Lees er alles over in dit dossier.

 

18/02/2016 Onderzoek: Signalen van radicalisering
Scholen kunnen radicalisering helpen signaleren en voorkomen. Dat stelt godsdienstdocent Maaike van Dijk, die afstudeerde op dit actuele onderwerp.

01/02/2016 Blog: 2 werelden, 2 werkelijkheden

Margalith Kleijwegt verkende in opdracht van het ministerie van OCW hoe maatschappelijke kwesties in de klas komen. Ze bezocht verschillende hbo's, mbo's en vmbo's. 'Na alle gesprekken met studenten, docenten en andere professionals is me gebleken hoe belangrijk het is dat er meer aandacht wordt besteed aan wat in het onderwijs de ‘pedagogische relatie’ wordt genoemd. Leerlingen en studenten leven steeds vaker in verschillende werelden die elkaar onvoldoende begrijpen. Dat kan tot spanningen leiden.'

22/01/2016 Onderzoek: Leraar wil meer hulp schoolleiding
De opvang van vluchtelingen of de recente aanslagen in Parijs bespreken in de klas, blijkt niet altijd eenvoudig. Een op de vier leraren zou daarom graag meer steun willen van de schoolleiding, ontdekte het ITS.

22/01/2016 Onderzoek: worden wie je wilt zijn
De orthodoxe islam trekt steeds meer jongeren. Hoe komt die keuze tot stand? Anders dan bij andere religies lijkt het: praktiserende jonge orthodoxe moslims geloven vaak op gezag van anderen.

 

07/12/2015 Onderzoek: Gemengde scholen, goed voor integratie?
Leerlingen kunnen het gevoel hebben niets met klasgenoten van een andere etnische groep gemeen te hebben. Is het een taak voor leerkrachten om groepoverstijgende vriendschappen te bevorderen? Zo ja, hoe pak je dat aan?

19/11/2015 Blog: Over terreur en de school
Weer zijn er aanslagen. Weer is er de angst, de verbijstering, de onzekerheid. Ontstellend genoeg herhaalt de geschiedenis zich en deze zal zich waarschijnlijk blijven herhalen. Hoe ga ik erover in gesprek op school?

06/05/2015 Opinie: Radicalisering in de klas
Discussies over brisante thema's als Syrië en Charlie Hebdo maken heel wat los. Ook bij leerlingen die vatbaar zijn voor radicale opvattingen. Hoe ga je daar als school mee om?

12/05/2015 Achtergrond: Alle ballen op de docent
Van het onderwijs wordt veel verwacht bij het tegengaan van radicalisering, maar het is de vraag hoe reëel dat is. 'Docenten moeten scholieren leren een ideeënstrijd te voeren'.

12/05/2015 Onderzoek: Bereid leraar beter voor op diversiteit
Een cultureel sensitieve leraar bereikt meer, zegt Hüseyin Susam. Laat merken dat je niet alleen maar objectieve kennis wilt overdragen in de klas, maar dat je ook openstaat voor andere perspectieven. Pas dan krijgt kennis betekenis voor leerlingen.

20/02/2015 Blog: zwijgende leraar is het ergst
Zwijgende docenten en leerlingen, schrijft Ahmed Marcouch, vat moed en help moslims weerbaar maken tegen geweld.

20/01/2015 Blog: Charlie in de klas
Vrijdagmiddag, 9 januari. De Franse politie is bezig met een klopjacht op de vermoedelijke daders van de aanslag op Charlie Hebdo. Leraren, schoolleiders en leerlingen overleggen in school en online over de vraag óf en hoe ze hier aandacht aan zullen besteden.

Verder lezen? Lees ook de publicatie 2 werelden, 2 werkelijkheden van het ministerie van OCW, en ons dossier over burgerschap.

Verder lezen

1 Signalen van radicalisering
2 Religieuze identiteitsvorming bij moslimjongeren: Worden wie je wilt zijn
3 Gemengde scholen, goed voor integratie?
4 Over terreur en de school
5 Radicalisering in de klas
6 Alle ballen op de docent
7 Bereid leraar beter voor op diversiteit
8 Zwijgende docent is het ergst
9 Charlie in de klas
10 Burgerschap
11 2 werelden, 2 werkelijkheden

Click here to revoke the Cookie consent