Van het front

Tekst Monique Marreveld
Gepubliceerd op 12-05-2022
We hebben een historische maand achter ons: eindelijk is de loonkloof po/vo gedicht. Wat in 2017 begon met 60 duizend po-leraren op het Malieveld onder leiding van Thijs Roovers en (onze columnist) Jan van de Ven, eindigt nu met 1,3 miljard extra voor salarissen.

Roovers citeert terecht Nelson Mandela: ‘It always seems impossible, until it’s done.’ Vraag is natuurlijk wat er de komende jaren gebeurt. Ooit voorspelde het Centraal Planbureau dat vooral vrouwen in het po minder uren zouden gaan werken, zodra hun inkomen zou stijgen. Het was onze andere columnist, lerarenopleider economie Ferry Haan, die aandacht vroeg voor dit feitje. Deze maand kijkt hij overigens terug op de enorme verspilling rond de curriculumvernieuwing

Actuele kwesties
komen door vragen
of gedrag je klas in

Voor ons is het dichten van de loonkloof vooral een teken dat de samenleving het beroep van basisschoolleraar serieuzer gaat nemen. Maar dat deden wij natuurlijk al. Ga er maar aan staan, hoe help je een gepest kind in de klas het best of een Oekraïense vluchteling (zie de concrete tips van Ilse Vlietstra)?
Veel dichter bij de maatschappij dan in het onderwijs kan je niet komen, of je nou in het po of in het vo staat. Frontlijnwerkers, noemen we jullie. De oorlog in Oekraïne of de verkrachting waar Johan Derksen mee pochte in VI, het komt allemaal terug in vragen of gedrag van je leerlingen. In de klas moet je er dus wat mee. Of mag je er wat mee, zoals Bea Ros aantoont in de klassieker van de maand: alledaagse situaties kunnen haakjes bieden voor de rekenles.
Voor het coververhaal over groen onderwijs spraken we collega’s in het mbo, die soms tegenover boze ouders staan die de stikstofcrisis of natuurinclusieve landbouw maar ‘boertje pesten’ vinden. En wat doe je als je opeens tien sympathisanten van Farmers Defence Force in je klas hebt? De wereld van alledag kan in de groene (v)mbo-klas heftig weerklinken.
Ook elders in het onderwijs liggen onderwerpen soms gevoelig. Neem Anne Frank (deze maand weer actueel) of spotprenten over de profeet Mohammed. Gelukkig zijn er onderzoekers die je helpen dit soort thema’s op te pakken in de klas. Wij zijn daar blij mee, want natuurlijk onderschrijven we het nieuwste onderwijsverslag van de inspectie (dat de basisvaardigheden beter moeten). En we zijn geschrokken van het feit dat er voor het eerst sinds de invoering van passend onderwijs meer leerlingen in het (v)so zitten dan in 2014. Maar zullen we met z’n allen toch verder blijven kijken dan alleen taal en rekenen? Achter de frontlinie overzie je de situatie soms beter.

 

Monique Marreveld, hoofdredacteur

 

Dit artikel verscheen in Didactief, mei 2022.

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent