Prikkelen

Tekst Masja Lebouille
Gepubliceerd op 23-06-2022
Vragen stellen, doorvragen, de discussie aangaan: het verlangen om te willen weten is misschien wel de sleutel tot leren. Welke leraar wordt niet gelukkig van een klas die ademloos luistert en hem daarna het hemd van het lijf vraagt?

Precies dat zagen we gebeuren op het SG Ubbo Emmius in Stadskanaal, waar Nobelprijswinnaar Ben Feringa te gast was. Tijdens zijn College Tour door de noordelijke provincies liet hij leerlingen zien wat je voor elkaar kunt krijgen als je je nieuwsgierigheid volgt en je tanden ergens in zet, óók als je dit – net als Feringa – niet van huis uit meekrijgt. Leerlingen wilden van alles van hem weten: hoe wist hij wat hij wilde worden, en wat ging vooraf aan zijn ontdekking van de nanomotor? Welke uitvindingen zitten er nog meer in zijn hoofd? Na afloop spraken we hem over de weg die hij aflegde en de kracht van onderwijs.

Leerlingen wilden
alles weten van de
Nobelprijswinnaar

Als leraar vervul je natuurlijk elke dag zo’n voorbeeldfunctie. Daarom is het des te zorgelijker dat lerarenteams meestal geen goede afspiegeling zijn van de buurt, als het gaat om etnisch-culturele achtergrond. ‘Eindelijk iemand zoals ik!’ riep een leerling van de Amsterdamse Open Schoolgemeenschap Bijlmer uit, toen hij zijn nieuwe docent van Ghanese afkomst ontmoette. Dat moet toch anders kunnen? In ons coververhaal vertellen schoolleiders en onderzoekers hoe we meer werk kunnen maken van diversiteit. Nu hopen dat Den Haag meeleest?
Intussen is de zomervakantie alweer bijna in zicht. Inspiratie voor september vind je in deze Didactief alvast genoeg: bijvoorbeeld hoe je leerlingen zó met elkaar kunt laten samenwerken dat ze echt meer leren of hoe je wiskundig denken kunt prikkelen met een klassengesprek. Over burgerschapsonderwijs was de laatste tijd veel ophef: scholen bleken flink te worstelen met leerdoelen en lesinhouden. Met de negen ijkpunten van de Academische Werkplaats SKO kom je hopelijk verder. En vergeet ook niet de biotoop van geschiedenisleraar Marco van Vemde te lezen, die laat zien hoe je gebeurtenissen uit het verleden aan het heden kunt koppelen, zodat leerlingen zich in elkaars perspectieven kunnen verplaatsen. Juist dát is burgerschap.
Maar misschien heb je eerst nog je handen vol aan het vullen van vacatures. Want het lerarentekort blijft nog altijd even dringend, en ook nog eens ongelijk verdeeld (zie ook Personeel in de knel). Als minister Wiersma daar volgend jaar nou eens prioriteit aan geeft? De focus op basisvaardigheden en het aanpassen van het referentiekader taal en rekenen zijn immers heel belangrijk, maar zonder leraren komen we helemaal nergens. Pak deze zomer daarom goed je rust, want jullie zijn ongelooflijk kostbaar. Tot volgend schooljaar!

 

Masja Lebouille, web-/adjunct-hoofdredacteur

 

Dit artikel verscheen in Didactief, juni 2022.

Een ogenblik geduld...
Click here to revoke the Cookie consent