Dossier

TalentenKracht

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 18-06-2015 Gewijzigd op 28-04-2017
Ieder kind heeft 'talent' voor Wetenschap & Technologie (W&T). Maar om dit te ontwikkelen, moet het in de klas worden uitgedaagd en begeleid. Hoe diep een leerling zijn inzicht in W&T ontwikkelt, is sterk afhankelijk van de vaardigheden van de leraar, blijkt uit studies van TalentenKracht.   

Dit is een onderzoeksprogramma van zeven universiteiten naar de talenten van kinderen (3-14 jaar). In deze special enkele opbrengsten en praktische tips om met W&T in de klas aan de slag te gaan. De hele special 'De leraar als Talentmanager' is hier als PDF te downloaden.

Update 25 juni 2015
De Universiteit Groningen ontwikkelde video feedback coaching voor leerkrachten die bijvoorbeeld helpt stimulerende vragen aan leerlingen te stellen. Maar hoe weet je nu of het werkt? Ook daar is iets op gevonden. Lees maar.

Aan de slag met W&T
Voorwoord van Tijs Kleemans en Eliane Segers, universitair (hoofd)docent bij Pedagogische Wetenschappen en het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit.

'Zie talent niet als gave maar als proces'
Vroeger was Wetenschap & Technologie vooral iets voor later, als leerlingen groter waren. Dat blijkt een verkeerde inschatting. Onderzoek laat zien dat kinderen al jong over talenten beschikken om wetenschappelijk te redeneren.

Dorpje bouwen
Hoe ga je om met de balans sturen-loslaten? Het is de grote uitdaging voor de leraar in het Wetenschap & Technologie-project 'Dorp Op School'. 'Alleen toekijken werkt niet als je kinderen wilt laten leren.'

Leren experimenteren doe je zo
Experimenteren is een van de vaardigheden van de 21e eeuw. Een kind leert de wereld om zich heen begrijpen. Dat gaat niet vanzelf. Oefening - voor zowel leraar als leerling -baart kunst.

Wow! Wat is het? Hoe werkt het?
Is het essentieel voor hun ontwikkeling dat kinderen nieuwsgierig zijn? Kunnen materialen en lesmethoden daarbij helpen? Twee schoolleiders over het belang van de ontdekkende leerling. 'Juf, dit is net zo leuk als spelen!'

Do try this at school!
Met spiegels kunnen leerlingen van groep 3 ontdekken hoe lichtweerkaatsing werkt. Met slangetjes, injectiespuiten en ballonnen de werking van luchtdruk. Door experimenten met alledaagse materialen doen leerlingen 'belichaamde ervaringen' op. Ze vergaren hiermee kennis van de wereld.

Creativiteit in onderzoekend leren
Een belangrijk doel van onderwijs in Wetenschap & Technologie (W&T) is het stimuleren van de onderzoekende houding. Hiervoor moeten leerlingen onderzoekend leren en creatief zijn. Maar hoe zie en meet je dat?

Aan talent werken doe je samen
Door hun natuurlijke nieuwsgierigheid en hang naar ontdekking, kun je kinderen in korte tijd veel leren. Leraren en ouders spelen daarin een stimulerende rol. De ouder- en leerkrachtcursus 'Samen werken aan Talent' biedt uitkomst.

Deze special is gemaakt in opdracht en met financiële bijdrage van het onderzoeksprogramma TalentenKracht van het Platform Bèta Techniek. Wilt u meer weten, neem dan contact op met Tijs Kleemans, m.kleemans@pwo.ru.nl

juni 2015