Dossier

Special: Innoveren met LEF

Tekst Redactie
Gepubliceerd op 27-01-2022 Gewijzigd op 14-02-2022
Beeld Ed van Rijswijk
In januari 2022 verscheen in Didactief een special van het Leiden Education Fieldlab (LEF). Daarin benoemen zij de uitdagingen in het onderwijs en manieren om hier innovatief mee om te gaan.

In januari 2022 verscheen in Didactief een special van het Leiden Education Fieldlab (LEF). De special beoogt innovatie en onderzoek binnen het onderwijs te stimuleren. Met bijdragen van o.a. Robert Viëtor, Sanne van der Linden, Yfke de Jong, Sander Dankelman, Maaike van der Heide, Annette ter Haar en Sjoerd Jenninga.

 

Download de pdf hier. 

Stilstand is vooruitgang

Een voorwoord van Robert Viëtor en Sanne van der Linden, respectievelijk initiatiefnemer van en projectleider bij het LEF. Zij sporen leraren en bestuurders aan om de tijd te nemen om, ondanks de dagelijkse hectiek, te vertragen, stil te staan en écht te reflecteren op de onderwijspraktijk. Laat je verrijken, verrassen en positief ontregelen.

 

Begaafde leerlingen in de aan-stand

Hoe kun je onderpresteerders in het regulier onderwijs bij de les houden en voorkomen dat ze uitvallen? In Leiden doen ze dat al bijna twee jaar met Project Maandag. ‘Een heel fijn begin van de week. Ik krijg er zoveel energie van, dat ik daar de rest van de week op kan teren.’

 

 

Professionele ontwikkeling is zinloos zonder koppeling aan de lespraktijk.

Moeten scholingsactiviteiten altijd leiden tot een concrete verbetering van je lessen? Of kunnen ook activiteiten waar de link met je lespraktijk niet direct helder is, nuttig zijn? Myra Warmer, Ilja van Santen, Leny Baas, Dik Maandag en Luc Stevens nemen een standpunt in.

 

 

Wat brengt jou hier?

Leerkrachten, opleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers: op het LEids Education Fieldlab is dagelijks een diverse mix aan onderwijsprofessionals te vinden. Wat komen ze doen en waarom? Wat brengt een dag op het LEF hen? Sander Dankelman, Jens Fick, Maartje Dijkstra en Erwin de Vos vertellen.

 

 

Bewegend leren naar een hoger plan

Bewegen tijdens het leren is leuk en nuttig, weten ze bij Bewegend Leren 2.0, een initiatief van de Stedelijke Vakgroep Bewegingsonderwijs Leiden. 'Kinderen leren beter met een dynamische schooldag, met hinkelpaden naar het klaslokaal en springsessies tijdens de rekenles.'

 

 

Faits divers: Innoveren met LEF

Met citaten van Robert Viëtor en Erwin de Vos, events als De Nacht van de Leraar 2022, en cijfers over het LEF - en wist je al dat Leiden in 2022 de European City of Science is?

 

 

 

Deze special was onderdeel van Didactief, januari-februari 2022. Hij kwam tot stand in samenwerking met het Leiden Education Fieldlab (LEF). Meer weten? Verdiep je in het LEF

Click here to revoke the Cookie consent