Waarom ben je hier?
‘Ik deed mee aan een panelgesprek met leraren uit het po en vo en onderzoekers vanuit de universiteit en hogeschool over ‘evidence-informed’ werken. We hebben het gehad over wat er nodig is om goed gebruik te kunnen maken van kennis uit onderzoek bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Bijvoorbeeld over hoe kennis uit de cognitieve psychologie kan helpen om beter taalonderwijs te ontwerpen. Het was een interessant gesprek, waarbij andere onderwijs- en onderzoeksprofessionals konden meeluisteren om hun denken te verrijken.’
‘Hier hoor ik
wat er speelt
in de scholen’
Waar ben je naar op weg?
‘Naar een stevige kennisinfrastructuur voor het onderwijsveld, zodat leraren minder zelf het wiel hoeven uit te vinden. We kunnen dat in Nederland veel beter faciliteren. Veel sectoren zijn vele malen kleiner dan het onderwijs, hebben hun eigen kennisinstituut. Dus waarom wij niet?’
Wat verwacht je van het LEF?
‘Dat het werkveld, lerarenopleiders en kennisinstellingen met elkaar in contact brengt. Want we hebben elkaar hard nodig om problemen als het lerarentekort en teruglopende resultaten in het taal- en rekenonderwijs het hoofd te bieden. Maar om beter samen te werken, moet je elkaar wel eerst kennen. Voor mezelf is het LEF een mooie kans om te horen wat er speelt in de scholen en klassen. Dat heb ik nodig om mijn werk goed te kunnen doen. Vandaag vond ik het weer confronterend om te horen wat het lerarentekort en de coronacrisis doen met de capaciteit om te innoveren. Je kan mooie plannen hebben, maar als er te weinig collega’s zijn, komt dat toch in het gedrang.’
Waarom ben je hier?
‘Heel simpel: om te netwerken. Voor het inzetten van een portfolio bij het toetsen van wereldburgerschapsvaardigheden. Met een collega heb ik een handleiding ontwikkeld die zowel leerlingen als docenten helpt bij het maken van zo’n portfolio. Om ‘ons product’ te testen maakten we twee praktijksituaties. Hier kunnen we in contact komen met scholen die hieraan mee willen werken.’
Waar ben je naar op weg?
‘Naar een onderwijssysteem waarin minder nadruk ligt op cijfers. Cijfers zeggen zo weinig, toch ligt er zo’n focus op. Ik ben ervan overtuigd dat dat anders moet. Het portfolio is een mooie tegenhanger. Er is veel aandacht voor de groei die iemand doormaakt en de eigen reflectie daarop.’
'Praten over onze
portfoliohandleiding'
Wat verwacht je van het LEF?
‘Toegang tot een breed netwerk. Het LEF schept daarnaast mooie kansen voor ons om ons project over de bühne te krijgen. Zo gaan we op termijn hier ook een workshop geven om onze portfoliohandleiding meer op de agenda te zetten.’
Waarom ben je hier?
‘Voor een bijeenkomst van de ChangeMakers, een groep leerkrachten en docenten die voor vernieuwing pleiten in het onderwijssysteem. Als ChangeMakers komen we onder de vleugels van het LEF regelmatig bij elkaar. We vinden elkaar in gesprekken over hoe het anders kan, proberen dat elk op onze eigen plek te vertalen naar de praktijk en willen daarmee anderen inspireren.’
‘Leren van elkaar
als ChangeMakers’
Waar ben je naar op weg?
‘Naar vernieuwing in het onderwijs. Het overgrote deel van ons onderwijssysteem heeft zijn beste tijd gehad. Er is vanuit wetenschappelijk onderzoek al zoveel bekend over hoe het beter kan. Zo weten we bijvoorbeeld al lang dat we veel te veel stilzitten op school, en dat juist bewegen goed is voor het verwerken van informatie. Wanneer gaan we dat integreren in de praktijk? Daar wil ik graag een rol in spelen, door bijvoorbeeld andere mensen te begeleiden in hun denkproces.’
Wat verwacht je van het LEF?
‘Het is een inspirerende plek om samen te komen. Daarnaast is het LEF sparringpartner en facilitator. Zo zijn we het afgelopen jaar door de onderwijsbeweging ‘Operation Education’ van Claire Boonstra begeleid met een aantal prikkelende vragensessies. Die deden ons inzien dat het onderwijs anders kan; zoals variëren in de opbouw van vakken en kinderen selecteren op leeftijd.’
Meer weten? Beluister de podcast over de ChangeMakers.
Waarom ben je hier?
‘Voor een vergadering van ons samenwerkingsverband Samen Opleiden. Met acht verschillende schoolbesturen en de Hogeschool Leiden geven we samen vorm aan het opleiden van toekomstige leerkrachten. Dat doen we nu nog alleen binnen de flexibele pabo, waarbij de opleiding voor 40 procent in de praktijk plaatsvindt.’
Waar ben je naar op weg?
‘Naar een directere samenwerking tussen opleider en schoolbestuur bij het opleiden van leerkrachten. Die samenwerking zorgt ervoor dat opleiding en praktijk elkaar meer aanvullen. Denk aan betere aansluiting van lesstof bij de praktijk en betere matches in stageplaatsing. Samen Opleiden is een landelijke beweging waar de overheid nog veel meer naartoe wil. Daar sta ik helemaal achter. Aan ons nu de uitdaging om het te implementeren in meer opleidingstrajecten van de pabo.’
'Samen een visie
ontwikkelen voor
opleiden'
Wat verwacht je van het LEF?
‘Een inspirerende plek om samen te komen, om op een creatieve manier je visie te ontwikkelen. Daarnaast is het LEF voor mij echt een ontmoetingsplek. Ik kom professionals tegen uit alle hoeken en sectoren van het onderwijsveld. Gesprekken over betere inductietrajecten met beleidsmedewerkers, startende leerkrachten en schooldirecteuren vind ik bijvoorbeeld heel leerzaam.’
Dit artikel verscheen in de LEF-special van Didactief, januari/februari 2022.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven