Dossier

Onderwijs in de 21e eeuw

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 21-09-2015 Gewijzigd op 23-08-2017
Samen leren, samen leven, samen werken. Het leven in de 21e eeuw vraagt om andere competenties van leerling én leraar. De leraar wordt facilitator, de leerling neemt meer eigenaarschap in het eigen leerproces.

Kinderen worden gestimuleerd in creatieve, sociale en communicatieve vaardigheden. Ook leiderschapsskills als innovatief- en kritisch denken, goed kunnen samenwerken en problemen oplossen, zijn dé vaardigheden van deze eeuw.

'Klasse' teams!
Voorwoord van Jan Polderman, Directeur van het Landelijk Leiderschapscentrum Expertis.

Samen werken als team
Tot op heden bent u als leraar een alleskunner: instructeur, raadgever, adviseur, presentator, verhalenverteller, wandelende databank, vraagbaak van ouders, ofwel: een allround professional. Maar welke skills zijn volgens Jan Polderman nodig voor leren en lesgeven in de 21e eeuw?

Power to the pupil
Hoe betrek je leerlingen meer bij het groepsgebeuren? Met de klassenvergadering en het voortgangsgesprek geleid door leerlingen, ontwikkel je spelenderwijs 21st century skills bij de leerlingen.

Doe de test: ben jij al klaar voor de 21e eeuw?
Krijgen jouw leerlingen de kans om zich te ontwikkelen tot leerlingen met 21st century skills? Maken jullie vaak gebruik van computers of tablets? En ben je zelf op de hoogte van digitale ontwikkelingen? Pak een ouderwets potlood en check of jouw school klaar is (om leerlingen klaar te stomen) voor de 21e eeuw!
En bekijk hier de uitslag.

Na tijden van groei weer praten over onderwijs
Basisschool De Eschmarke in Enschede voerde de afgelopen drie jaar een rekenverbetertraject uit. Alle 20 groepen werden erbij betrokken en vooral de leraren die voor die groepen staan. Zij vinden het inmiddels heel gewoon om bij elkaar in de klas te kijken.

Reflecteren met collega's in de klas
Basisschool De Linde in Oldenzaal werkt op een eigentijdse manier aan de professionalisering van het team. In Professionele Leergemeenschappen werken leraren en schoolleiding intensief samen om de eigen onderwijspraktijk te verbeteren. 'Ik kijk nu kritischer naar mijn eigen lessen.'

Faits divers
Leesprestaties verbetere, social media in de klas, serious gaming voor leiders

Mini-poster: Trots op onze school!


Deze special is tot stand gekomen in opdracht en met financiële bijdrage van Expertis.

mei 2013

Verder lezen

1 'Klasse' teams!

Click here to revoke the Cookie consent