Onderzoek

'Klasse' teams!

Tekst Jan Polderman
Gepubliceerd op 06-09-2016 Gewijzigd op 23-08-2017
Stelt u zich een school voor waar leren vanzelf gaat, waar leren een plezier is en waar vragen voortkomen uit nieuwsgierigheid en niet uit een boek. Is dat uw school? Of zou dat uw school moeten zijn?

In deze special over onderwijs in de 21e eeuw stellen we een bijzonder 'team' aan u voor: de klas van de 21e eeuw. Een klas waar leerling en leraar samen leren, werken en leven, een klas die weet wat de (leer)doelen van dit jaar zijn, een klas die goed samenwerkt. In de klas van de 21e eeuw hebben leerlingen aandacht voor elkaar. De aandacht van de leraar gaat uit naar de talenten van ieder kind. Het is een klas waar verschillende vormen van leren mogelijk zijn; zoals leren door onderzoek(jes) te doen en leren door samen te werken aan een groepsopdracht.

Een 'team' ontstaat niet van de een op de andere dag. Het is iets anders dan een groep. Een team werkt samen, moet getraind en gecoacht worden. Een team heeft regels nodig. Regels die vaak te maken hebben met goed luisteren en elkaar respecteren. Regels die het meest effectief zijn als je ze met elkaar aan het begin van het jaar opstelt. Dan zijn het ook jouw regels. Zoals: Wij helpen elkaar, wij doen elkaar geen pijn, wij geven elkaar opstekers, wij luisteren naar elkaar, wij ruimen netjes op en wij spelen leuk samen. Als de regels samen zijn opgesteld hoeft de leraar meestal geen agent meer te spelen, want de leerlingen spreken elkaar aan op het naleven van de regels.

De rol van de leraar in zo'n klas van de 21e eeuw verandert, dat mag duidelijk zijn. De leraar wordt een professional die weet hoe processen werken. Leerprocessen, maar ook veranderen verbeterprocessen. De professional die kennis heeft van werkwijzen en instrumenten die je inzet om leren mogelijk te maken, ook bij het leren (samenwerken) in een groep. Maar ook een professional die leidinggevende is van een 'klasseteam' die samen met de leerlingen goede opbrengsten weet te realiseren, die verbeteringen in gang zet en die leerlingen inspireert en stimuleert om vooral nieuwsgierig te blijven zodat leren vanzelf gaat.

Drs. Jan Polderman, Directeur Landelijk Leiderschapscentrum Expertis

Dit artikel is onderdeel van de Didactief-special Onderwijs in de 21e eeuw, die tot stand is gekomen in opdracht en met financiële bijdrage van Expertis.

Verder lezen

1 Onderwijs in de 21e eeuw

Click here to revoke the Cookie consent