‘Als ik later groot ben, verdien ik vast genoeg om álles te kunnen kopen wat ik wil’, dacht ik. Het heeft even geduurd, maar gelukkig leerde ik inzien dat in plaats van allerlei impulsaankopen te doen, het soms beter is te sparen voor zaken waar je écht blij van wordt. En dat bedrijven er vooral ook alles aan doen om rijk te worden van mij.
‘Niet iedere leerling
krijgt vanuit huis
financiële vaardigheden mee’
Van kinderen en jongeren hoor ik regelmatig dat ze het lastig vinden hun impulsen te beheersen, net als ik vroeger. Daar spelen reclamemakers handig op in. Tegelijk is het voor jongeren makkelijker dan ooit om geld uit te geven. Bijvoorbeeld via je bankpas, telefoon of zelfs smartwatch. Heb je het geld even niet? Dan kan je altijd nog kiezen voor achteraf betalen. Zo wordt het wel erg laagdrempelig om in te gaan op al die verleidingen.
Hoe leren we leerlingen omgaan met al deze financiële prikkels? Met elkaar hierover het gesprek voeren in de klas is alvast een belangrijke eerste stap. Laten we praten over geld normaal maken. Zo kunnen jongeren van elkaar leren hoe om te gaan met microtransacties in games of over wat ze allemaal moeten regelen als ze achttien worden.
De missie van Wijzer in geldzaken is kinderen en jongeren voor te bereiden op financiële zelfredzaamheid in de toekomst. Educatie op scholen is hierbij belangrijk, want niet iedere leerling krijgt vanuit huis financiële vaardigheden mee. Daarom organiseren we jaarlijks de Week van het geld en hebben we ons onderwijsplatform Geldlessen.nl. Zo ondersteunen we leraren en scholen om financiële onderwerpen in de klas bespreekbaar te maken. Bijvoorbeeld met de geldles over influencers.
Met deze special delen we de kennis en ervaringen van verschillende scholen en deskundigen. Om jou als docent op weg te helpen met leerlingen in gesprek te gaan over geld. Mijn ervaring is dat leerlingen en studenten dat niet alleen leuk, maar ook erg nuttig vinden. Ik wil alle leerlingen, studenten, leraren en deskundigen heel erg bedanken voor hun bijdrage!
Jochem Valkema
Programmamanager Onderwijs
Wijzer in geldzaken
Dit artikel verscheen in de special Is jouw leerling geld de baas? van Didactief, december 2023.
1 Special: Is jouw leerling geld de baas?
2 De subtiele kracht van reclame
3 Baas over je geld
4 Verpakte verleiding
5 Microtransacties tijdens het gamen
6 En dan ben je achttien…
7 Jesse is een baas
8 Aan de slag
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven