Angela Esajas | leraar groep 7-8 | bs De Vaart | Hoogersmilde
‘Op mijn oude school had ik een zak krentenbollen in de la voor de leerlingen die zonder ontbijt naar school kwamen. Voor mij was het vanzelfsprekend het met ze over geld te hebben. In onze samenleving is over geld praten vaak taboe, terwijl veel kinderen in armoede opgroeien en geld in hun leven een grote rol speelt. Ze worden bijvoorbeeld uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje, maar kunnen geen cadeautje betalen. Wat doe je dan?
Nadat onze school een keer meedeed aan de Week van het geld, dacht ik: hier moet ik meer mee doen. Ik richt geen speciale momenten in voor financiële educatie, maar grijp alledaagse situaties aan om geregeld met leerlingen in gesprek te gaan over financiële vragen. Waarom voelen leerlingen bijvoorbeeld ineens de druk om merkschoenen te kopen als ze er een klasgenoot mee zien? Ik probeer goed aan te sluiten bij waar kinderen mee bezig zijn en deel bewust ook eigen ervaringen: ik wil dat ze zien dat iedereen soms worstelt met geld en het lastig vindt een goede financiële keuze te maken. Door praten over geld normaal te maken, neem je schaamte weg voor armoede of schulden. En maak je leerlingen er bewust van dat het niet vanzelfsprekend is dat er genoeg geld is thuis.’
Willem Drenth | mbo-docent en coach | ROC Alfa College | Groningen
‘Onze studenten zijn op een leeftijd dat ze te maken krijgen met allerlei grote veranderingen. Ze gaan voor het eerst op zichzelf wonen, beginnen met hun studie, vinden hun eerste baan. In die periode lopen ze met veel financiële vragen rond. Hoe krijg je studiefinanciering van DUO, waar kun je een zorgverzekering afsluiten, hoe vul je een belastingformulier in? Studenten slagen er niet altijd in om zulke vragen alleen op te lossen. We hadden een student die ineens niet meer naar school kwam, omdat ze haar ov-kaart was verloren en niet wist hoe ze een nieuwe moest aanvragen. Zoiets schud je als school wel wakker.
In de Week van het geld brengen we tijdens workshops en presentaties uiteenlopende financiële onderwerpen onder de aandacht, zoals de risico’s van leningen afsluiten en online bedrog. Dit doen we samen met de Groningse Kredietbank. Regionale partners, zoals de gemeente en verzekeraars, komen langs om informatie te geven tijdens een markt met standjes of geven een gastles. Dankzij dit soort samenwerking kunnen we gericht te werk gaan en ook problemen aankaarten die we als school misschien niet direct zien, maar waar studenten wel tegenaan kunnen lopen. Ondertussen kijk ik met collega’s hoe we financiële educatie structureel in het curriculum kunnen opnemen. Het is veel werk, maar absoluut de moeite waard.’
Dit artikel verscheen in de special Is jouw leerling geld de baas? van Didactief, december 2023.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven