Dossier

Themanummer: Wat doen we met Mo en z'n vrienden

Tekst Redactie Didactief
Gepubliceerd op 01-12-2010 Gewijzigd op 16-08-2018
Beeld Martijn van de Griendt
'Marokkaanse jongeren spelen in een uitwedstrijd in ons onderwijs. Ze staan automatisch op achterstand.' Dat zegt de Rotterdamse socioloog Ilias Elhadioui. Wonen in Nederland en toch een uitwedstrijd spelen, waarom is dat? Is dat omdat ze Marokkaans zijn en dus anders? Of omdat wij ze zien en bestempelen als anders?Vragen ze een speciale aanpak of kunnen we hen ook thuis laten spelen? In dit themanummer geven onderzoekers en leerkrachten hun kijk op deze vragen.

Isoleer de mocro´s

Marokkaanse Nederlanders, hoe gaan we met ze om? Een school die twintig jaar geleden al een slechte naam had, maar geen Marokkanen, heet nu een Marokkanenschool. Er is wel wat veranderd: er is meer geweld en agressie. Maar met de gemiddelde Marokkaans-Nederlandse leerling valt goed te werken. Als je tenminste niet steeds een Marokkaan in hem probeert te zien.  
 

Benut het verschil

'De truc is om te komen tot een discourswijziging waarin diversiteit niet als probleem, maar als verrijkend wordt gezien.' Vanuit die stelling bepleit Sabine Severiens in haar oratie als bijzonder hoogleraar Onderwijskunde aan Erasmus Universiteit Rotterdam, de multidimensionale klas.

 

Wordt Ahmed nerd of gangster?

Marokkaans-Nederlandse jongeren zijn vaker crimineel, werkloos en voortijdig schoolverlater dan autochtone jongeren, blijkt uit recent onderzoek. Ze staan er ten onrechte weer gekleurd op, reageert socioloog Bowen Paulle. 'Het onderzoek deugt niet. Het is een cadeau aan Geert Wilders.'

 

Post uit Marokko

Soms denk ik nog wel eens terug aan mijn leerlingen, aan wat ze zeiden. ‘Wij zijn geen Marokkanen, wij zijn geen Nederlanders, wij zijn allochtonen, we willen een allochtonenpaspoort!’ schreeuwde Sanae ooit door de klas. Sanae, in Nederland geboren uit Marokkaanse ouders, beschouwde ‘allochtoon’ als een geuzennaam.

 

Enthousiasme als motor

2010 is het jaar van de lerende leraar. Didactief portretteert leraren die serieus werk maken van hun professionalisering. In de laatste aflevering André Gussinklo. ‘Plezier is opbrengst.’

Verder lezen

1 Isoleer de mocro´s
2 Benut het verschil
3 Wordt Ahmed nerd of gangster?
4 Post uit Marokko
5 Enthousiasme als motor

Click here to revoke the Cookie consent