Burgerschapsonderwijs vraagt om een aanpak die schoolbreed wordt gedragen. Een top drie van tips uit onderzoek helpt je als leraar en schoolleider op weg.
Kirsten van den Hul - Onlangs vroeg een mbo-student me of je als mbo’er ook Kamerlid kunt worden. ‘Wat denk je zelf?’ vroeg ik. ‘Ik denk het niet,’ antwoordde ze, ‘dat is alleen voor universitair geschoolde mensen.’
Bij ons is burgerschap misschien wel vanzelfsprekender dan in andere vormen van onderwijs, stellen twee docenten van Accent Praktijkonderwijs in Hoogvliet. ‘Alles draait hier om hoe de leerling zichzelf straks redt in de maatschappij.’ Wat kunnen we leren van het Praktijkonderwijs?
Veel leraren hebben de afgelopen jaren vluchtelingen in de klas gekregen. Op sommige scholen belandden gevluchte docenten zelfs voor de klas. Afgelopen voorjaar kreeg Mardjan Seighali, directeur van Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF, de Comeniusprijs 2019. Oud-minister van onderwijs Jet Bussemaker sprak bij deze gelegenheid de Comeniuslezing uit, een verhaal over emancipatie en kansen, burgerschap en kennis. Hieronder een licht ingekorte versie.
Hoe geef je leerlingen meer inspraak in hun eigen onderwijs? En welke rol speelt burgerschap? Sebastiaan van der Laan, docent en regisseur van de school Onderwijsroute 10-14 in Zwolle, en Jeroen Bron van SLO hebben daar ideeën over, maar nu we het toch over leerlingenparticipatie hebben: hoe zien de leerlingen Duuk (13) en Rosa (12) dat zelf?
Maak je eigen Wilhelmus, tips voor curriculumvernieuwing en een podcast over kerndoelen.
In burgerschapsonderwijs kun je buitenschoolse ervaringen van leerlingen meer verbinden met wat ze op school meemaken. Een gratis waaier helpt hierbij.
Met een rubric kun je houdingen in burgerschap van leerlingen formatief beoordelen. Ook kunnen leerlingen hiermee zichzelf inschatten.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven